Интервју : Марија Ковач

Тек што је Београд испратио последње учеснике и госте “Песме Евровизије 2008”, у Лимасолу на Кипру сусрели су се шефови делегација “Дечје песме Евровизије 2008“.

Том састанку на којем су донете кључне одлуке у вези са  такмичењем младих композитора, текстописаца и извођача популарне музике,  присуствовала је Марија Ковач, одговорни уредник Редакције музичког програма  РТС-а који се пре три године прикључио и том евровизијском пројекту. 

Са којим циљем и са каквим успехом? 

Оригинални  назив - Junior Eurovision Song Contest    можда  тачније дефинише углавном тинејџерски узраст учесника тог такмицења, али није близак духу нашег језика. С друге стране,  у време када смо се  ми, као национална телевизија, укључили у ту европску манифестацију, доња старосна граница била је осам година. Потом смо заједничком одлуком и гласањем на састанку шефова делегација у Женеви 2006. године фиксирали садашње границе старијег дечјег и раног младалачког узраста од 10 до 15 година. Зашто је то важно? Управо због циљева који су базирани на етичким нормама и правима детета. А о томе смо разговарали и ове године, процењујући претходна искуства и припремајући будућа.Услови које је у Лимасолу обезбедила национална телевизија Кипра су одлични, организациони тим је врло ентузијастичан и ја сам сигурна да нам у новембру предстоје савршен рад и дивно такмичење.  Прави " Fun in the sun " или "Забава на сунцу", како гласи слоган овогодишње "Дечје песме Евровизије" на којој учествују млади из осамнаест земаља Европе.

Која су незаобилазна правила према којима се одвија национално и европско такмичење?

Специфичност такмичења је у томе што аутори музике и текста морају бити деца којој одрасли могу да помогну само у музичком запису и аранжману. Композитори и писци текста морају  да учествују у извођењу на сцени. Дакле, не може једно дете да компонује а друго да пева туђу композицију.  То је искључено управо због намере такмичења да подстакне  дечју креативност и аутентичност више него пут ка врхунском професионализму који, наравно, није искључен.

Да ли је тај циљ до сада увек био постигнут?

Циљеви и пропозиције такмичења нису баш увек и у свему поштовани јер понекад постоје изузеци које је тешко унапред препознати и  осујетити. Правилником је, на пример, забрањено да се деца на сцени одевају "на одрастао начин". Морају бити пристојно а не изазовно одевена. Границе су, међутим, растегљиве и тешко је одредити да ли су и до ког тренутка кратке сукњице дечји артикл а од ког провокација. Такође, постоје земље које се традиционално баве одгојем будућег естрадног кадра међу децом најмлађег узраста на начин близак врхунском спорту. Тренирају их у певању и плесу тако да би им и Ширли Темпл позавидела. Али шта се ту може осим да се на одређен начин проверава и ауторство. Па ако постоји вундеркинд, нека и победи.  

Имамо ли ми такве вундеркинде и када Србија бира свог представника на "Дечјој песми Евровизије"?

Ако смо у нечему богати, онда су то музички надарена деца, али њихово васпитање у овом музичком жанру у Србији није институционализовано. Не постоји ни традиција која би  такво такмичење учинила масовним као у Русији или Украјини где за национално такмичење стигне преко пет стотина радова. Ми смо још далеко од тога, али сваке године бележимо све веће интересовање деце, њихових педагога и родитеља.   Прошле године смо имали шездесетак важећих пријава, али то нам није сметало да се у Ротердаму пласирамо на сјајно треће место  баладом "Пиши ми" тринаестогодишње Невене Божовић из Косовске Митровице. Морам, ипак, да признам да смо се и ми у РТС-у,  припремајући европски наступ, бавили својеврсним педагошким радом. Неопходно је бар тих месец дана,  колико остаје од националног до евровизијског такмичења, озбиљно разрадити сваки детаљ дечјег наступа на сцени - од мизансцена и костима до односа између солисте и пратеће групе. Да не би било изненађења и напетости. Осмишљавајући и увежбавајући сценски наступ, прошле године смо имали дивну сарадњу са балетском школом "Лујо Давичо" из Београда која нам је  омогућила кастинг међу ученицима нижих разреда, обезбедила је стручну помоћ и простор за вежбање. Невена је тако добила подршку две "мале виле" које су биле у стању да се зачас преобразе у тинејџ-денс звезде да би заједно сјајно наступиле и дивно се провеле.

Када и како Србија бира свог представника за "Дечју песму Евровизије 2008"?

Све наше припреме за ову годину су завршене и ушли смо у фазу реализације која је почела објављивањем конкурса 13. јуна. За месец дана прикупићемо пристигле радове међу којима ће стручни жири одабрати десет композиција. Следи процес провере, првих сусрета, потписивања уговора и родитељских гаранција И, напокон, припреме великог шоу програма који ће се одиграти 21. септембра  у Београду. Србија је прихватила систем гласања који подразумева 50 посто гласова публике и 50 посто гласова стручног жирија. Кад изаберемо свог представника, улазимо са њим у велико коло песме, плеса, рада и дружења у радости и весељу без којих то такмичење не би имало смисла.

Да ли "Дечја песма Евровизије", ипак, ствара будуће професионалце? Како се развија каријера  Невене Божовић и колико РТС подржава своје такмичаре после завршетка такмичења?

То је осетљиво питање зато што се, ипак, ради о деци. Тринаест година је узраст бурних промена које подразумевају и могућу промену гласа. Не бавимо се менаџерским послом, али подржавамо "своју децу" и помно пратимо њихов развој, школовање, па и приватан живот, јер радећи заједно постајемо пријатељи. Шта рећи о прелепој девојчици дивног гласа и узорног васпитања каква је Невена Божовић? Трасирати њен пут ка естради или нечем другом? Не знам. Она се школује и живи нормалан живот. Иде у средњу музичку школу и свира клавир. Учи језике. Пише стихове, компонује и пева соло и у дуету са  старијом сестром. Будућност је њена са или без естрадне каријере. А успомене које носи из Ротердама похраниће у трезор најлепших сећања на детињство. Да ли је то мало? 

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 24. новембар 2024.
9° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње