Unicef: Šta je dobro za decu, dobro je i za biznis

Višestruke krize sa kojima se svet suočava imaće negativne posledice i oblikovaće živote dece i u ovoj godini. Politike održivog i odgovornog poslovanja sa fokusom na decu i mlade treba da budu važna strategija za uspešnost samog poslovanja, zaključak je sa panela „Šta je dobro za decu, dobro je i za biznis“, na 30. jubilarnom Kopaonik biznis forumu.

Panel „Šta je dobro za decu, dobro je i za biznis“ je moderirala Vesna Savić Đukić, šefica odseka za saradnju sa privatnim sektorom Unicefa u Srbiji, dok su ostali učesnici bili Sonja Ćetković, direktorka Infostuda, Dragoljub Damljanović, direktor Šnajder elektrik, Darko Popović, predsednik Izvršnog odbora Banka Inteza, Milica Popović, menadžerka za korporativne komunikacije Delez Srbija i Milica Sočanac, menadžerka u kancelariji vlasnika Nelt kompanije.

Treća godina pandemije, rat u Ukrajini, globalna energetska kriza, najveća inflacija u ovom veku, posledice klimatskih promena koje su donele razorne poplave i suše, predstavljaju krize koje ne znaju za granice. Svedoci smo kako se uticaji krize iz jedne zemlje lako i brzo prelivaju na druge zemlje. Svi ovu izazovi ističu potrebu za mnogo većom saradnjom, javno-privatnim partnerstvima i doslednim aktivnostima za stvaranje boljih, inkluzivnijih i produktivnijih društava. Koliko je biznis sektor spreman da sagleda i uključi perspektivu dečijih prava u svoje poslovanje, u velikoj meri utiče i na dugoročnu održivost samog biznisa, ali i društava u kojima se posluje.

Suočeni sa rastućim nedostatkom radne snage, neophodno je da poslovni sektor poklanja sve veću pažnju politikama po meri porodice i balansu između posla i privatnog života. To pokazuje i studija koju je Infostud, u partnerstvu sa The Network i Boston Consulting Group, sproveo prošle godine.

„Kao rezultat rastućeg deficita kandidata na tržištu rada i promene u njihovim očekivanjima, balans između posla i privatnog života postaje po prvi put jedan od najvažnijih faktora kandidata pri izboru posla i kompanije. Višedecenijska kultura sagorevanja na poslu se ubrzano menja i danas je mladima posao važan, ali ne najvažniji segment života koji žele da razvijaju. Rastu očekivanja od poslodavca da podrže potrebe koje zaposleni imaju i u privatnom životu, potrebe da podrže fizičko i mentalno zdravlje, da podrže porodicu, da daju fleksibilnost.  Ovakve promene jesu izazov za poslodavce, ali važno naglasiti da će smanjenje sagorevanja, a rast balansa dovesti do rasta efikasnosti, motivacije, smanjenja fluktuacije zaposlenih, pa i rasta rezultata kompanije. Osim toga dovešće do zdravijih kompanijskih kultura i zdravijeg društva u celini”, istakla je Sonja Ćetković, direktorka Infostud grupe.

Panelisti, vodećih predstavnici svojih industrija, istakli su poslovne prakse koje pospešuju održivost poslovanja kroz ulaganje u decu, što istovremeno doprinosi postizanju pozitivnih poslovnih rezultata.

Kompanija Šnajder elektrik, fokusira se na energetsku efikasnosti i održivom upravljanju energijom. Uz ovaj primarni cilj, kompanija neguje odgovorno poslovanje u svim oblastima rada, a posebno se fokusira na ulaganje u porodice i decu.

„Biznisi koje razvijamo i generacije koje dolaze zapravo su dvosmerna ulica. Biznisi neće moći da opstanu, ako ne budu po meri budućih generacija, niti će te iste generacije moći da unapređuju biznise, ukoliko u njih ne ulažemo. Mi smo ovo odavno prepoznali, u sferi kojom se mi bavimo, pa smo pre više od 10 godina osnovali fondaciju ,Centar za mlade talente’, kako bismo doprineli razvoju teorijskih i praktičnih znanja iz programiranja i matematike. Na hiljade besplatnih časova i više stotina dece koja su prošla kroz našu Fondaciju, ali na kraju dana, jedini uspeh koji će se računati jeste to u kojoj meri smo edukovali i usmerili našu decu da budu spremna za izazove koji ih čekaju u budućnosti“, smatra Dragoljub Damljanović, direktor Šnajder elektrik.

Za bankarski sekto,r koji je tokom protekle decenije pretrpeo dramatične turbulencije, primena ESG inicijativa je sve važnija kako bi se osiguralo mesto u sve konkurentnijem bankarskom okruženju. U okviru svog strateškog opredeljenja da posebnu pažnju posveti dobrobiti zaposlenih, banca intesa je prva kompanija u srbiji koja je uradila vrlo detaljnu samoprocenu svojih poslovnih praksi i politika prema zaposlenima, a u skladu sa standardima koje je razvio Unicef.

„Veoma sam ponosan što dugogodišnju uspešnu saradnju sa Unicefom nastavljamo da razvijamo kroz strateško partnerstvo usmereno na kontinuirano unapređenje modela rada prilagođenih potrebama porodica zaposlenih u Banka Inteza. Verujem da zahvaljujući daljem razvoju sistema benefita i povećanju fleksibilnosti u radu možemo značajno doprineti ostvarenju još višeg nivoa balansa između njihovog privatnog i poslovnog života. S druge strane, negujući društvenu komponentu u okviru primene ESG principa našem u poslovanju, nastojimo i da osluškujemo i podstičemo mlade da se uključe u lokalne inicijative koje imaju za cilj socio-ekološku održivost zajednica i unapređenje kvaliteta života u njima i time podstaknemo ekonomski rast i dugoročni razvoj društva u celini’’, izjavio je Darko Popović, predsednik Izvršnog odbora Banka Inteza.

Vodeći maloprodajni lanac, Delez Srbija zapošljava oko 13.000 ljudi i nastoji da obezbedi inkluzivno i zdravo radno okruženje. 

„Trudimo se da program benefita koje pružamo zaposlenima zaista odgovara njihovim potrebama. Prošle godine je započeo veliki investicioni ciklus ulaganja u plate zaposlenih u trgovinama i logistici koji iznosi 30 miliona evra i koji je doveo do povećanja plata u proseku 30 odsto. Ove godine smo dodatno povećali kako broj dana godišnjeg odmora za sve kolege, tako i procenat sniženja na benefit kartici koju mogu koristiti zaposleni u svim našim prodavnicama. Rezultati istraživanja koje je Unicef sproveo među našim kolegama pokazuju da su zaposleni zadovoljni praksama i pogodnostima po meri porodice koje sprovodi kompanija, više od 80 njih smatra da im posao ostavlja dovoljno vremena za porodicu. A to je upravo ono što je najdragocenije“, veruje Milica Popović, menadžerka za korporativne komunikacije Delez Srbija.

Kompanija Nelt kao vodeći poslovni sistem na polju logistike i distribucije robe široke potrošnje nastoji da neguje vrednosti koje se baziraju na odgovornom poslovanju, a kao posebnu vrednost kompanije ističete se briga o ljudima.

„Sve kompanije Nelt Grupe sarađuju sa visokoobrazovanim institucijama u zemljama u kojima posluju, kako bi pomogle studentima da se što bolje otpočnu svoje karijere. Na ovom polju, organizuju se gostujuća predavanja na fakultetima, ali i posete studenata Neltovim kompanijama koje obuhvataju informativne prezentacije o Grupi I druge edukativne sadržaje o biznisu, kulturi, transformaciji. Cilj ovih strateških aktivnosti je upoznavanje studenata sa uspešnim, savremenim poslovanjem i sa prilikama za profesionalni razvoj u okviru realnog sektora. Želimo da damo priliku svim zainteresovanim mladim ljudima da dobro startuju, i da im pružimo neophodne alate za početak karijere“, istakla je Milica Sočanac, članica Kancelarije akcionara, Nelt.

Prema poslednjim procenama Unicefa i Komisije za obrazovanje, skoro tri četvrtine mladih uzrasta 15 do 24 godine u 92 zemlje, nisu u stanju da steknu veštine neophodne za zapošljavanje. Prema ovom istraživanju, bolje šanse za zapošljavanje imaju deca i mladi koji žive u bogatijim zemljama. Dodatno, istraživanje i projekcije siromaštva UNICEF-a o uticaju rata u Ukrajini pokazuju da će se 2023. godine apsolutno siromaštvo dece u Srbiji povećati za skoro 28.000 dodatne dece koja žive ispod granice apsolutnog siromaštva.

Procene sugerišu da će do 2030. godine oko 30 odsto novih učesnika na tržištu rada u Srbiji biti iz ugroženih i manjinskih kategorija stanovništva. Istovremeno, nedostatak kvalifikovanih budućih zaposlenih je sve veći izazov za rast kompanija.

Odgovorne kompanije preduzimaju različite aktivnosti kako bi prevazišle ove prepreke. Tako, kompanija Šnajder elektrik i fondacija „Centar za mlade talente“, preko 10 godina organizuje besplatnu obuku iz oblasti programiranja i matematike za osnovce i srednjoškolce. Programe je do sada pohađalo preko 6.000 polaznika.

Banka Inteza sprovodi inicijative koje pružaju podršku mladim ljudima u srednjim školama. Kroz aktivnosti koje se sprovode u okviru sistema obrazovanja, Banka Inteza osluškuje mišljenja i potrebe dece i mladih, nastoji da podstakne participaciju mladih da iznalaze rešenja za probleme sa kojima se suočavaju u svojim zajednicama i nagrađuje ovakva angažovanja.

Ulaganje u razvoj mladih talenata kroz posebno osmišljene programe koji doprinose stručnom osposobljavanju je jedan od strateških ciljeva Delez Srbija. Ovi programi obuhvataju decu i mlade iz posebno osetljivih grupa kako bi im se pružila prilika da zatvore međugeneracijski krug siromaštva.

U saradnja sa visokoobrazovnim institucijama, Nelt organizuje razmenu znanja kroz mentorske programe što doprinosi opštem uspehu kompanije.

„Investitori, zaposleni, potrošači i zajednice postaju sve više svesni kriza bez presedana sa kojima se svet trenutno suočava i zahtevaju da delovanje kompanija bude održivo i poštuje prava dece i porodica. Meni je veliko zadovoljstvo što smo danas čuli od vodećih predstavnika korporativnog sektora iz različitih industrija u Srbiji koliko je važno da politike održivog i odgovornog poslovanja sa fokusom na decu i mlade mogu da budu i važna strategija za uspešnost poslovanja“, zaključila je Vesna Savić Đukić iz Unicefa u Srbiji.

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару