среда, 05.10.2011, 07:30 -> 12:35
štampajПорез на поскупљење
Држава најављује нове мере како би зауставила стални раст маржи и цена горива. Као једна од могућности незванично се помиње увођење неке врсте пореза на екстрапрофит.
У последњих тридесетак дана, ауто-гас је скупљи за пет до седам динара, а остали деривати око два-три динара. Нафташи се жале на све веће издатке, што се одражава и на цене.
Из Владе коначно упозоравају да су незадовољни ценовном политиком и да се не виде ефекти отварања нафтног тржишта. Најављују да ће убудуће реаговати на поскупљења, а као једна од могућности незванично се помиње увођење неке врсте пореза на екстрапрофит.
Доношењем новог правилника о течним горивима, Влада је прошлог месеца потпуно либерализовала нафтно тржиште. То значи да се и два домаћа деривата, дизел Д2 и бензин од 95 октана, које производи НИС, сада могу увозити. Међутим, цене не мирују.
"Тачно је да се у датим околностима остварују и екстрапрофити и да држава у таквим ситуацијама има право да предузме одређене активности према онима који се понашају као екстрапрофитери", наводи саветник премијера за енергетику Петар Шкундрић.
Нафташи образлажу да поред високих акциза и курсних разлика на цену горива утичу и све скупље државне и локалне таксе, а посебно недостатак складишта и транспортни трошкови.
"Озбиљне размере поприма и проблем са водостајем Дунава, где на петсто и неком километру има објеката који не могу да прођу, а међу њима већ две недеље су и барже са дериватима нафте", каже Александар Милеуснић из компаније "Петробарт Авиа".
У Удружењу бензинских станица Србије кажу да немају довољно смештајних капацитета да би купили деривате када су јефтинији и чували за неки наредни период.
"Ми набављамо 'ад хок' робу док не направимо већа складишта да послујемо нормално", рекао је Борисав Татић из Удружења бензинских станица.
Већа контрола и увоза и квалитета горива
И држава и нафташи траже већу контролу и увоза и квалитета горива. Има, кажу, на пумпама на којима уместо дизела точе лож-уље.
Стручњаци упозравају да Србија мора што пре уредити нафтно тржиште у складу са захтевима Европске уније.
"Услови за стварање таквог тржишта су да мора бити довољан број добављача, мора бити ефикасна контрола тржишта и исто тако јавност мора бити критична", рекао је Ђани Бречевић, директор словеначког Института за енергетику и екологију.
Два критеријма су задовољена – на српском тржишту је велики број и страних и домаћих нафташа и они су под лупом јавности и због цена и због неквалитетног горива.
Трећи сегмент, контрола, која је услов за праву конкуренцију, није по европским стандардима. У земљама Уније контролом су обухваћене све пумпе, код нас за то још нема услова.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 6
Пошаљи коментар