Путниковић о енергетским изазовима Србије: Паметна бројила добро решење, струја ће појефтинити
Уредница "Енергије Балкана" Јелица Путниковић каже да је увођење паметних бројила корисна ствар за грађане који ће моћи да контролишу потрошњу и производе струју. Говорећи о угрожености малих бензинских пумпи, Путниковић истиче да је неопходно да држава омогући слободно тржиште на ком ће сви имати исте услове за продају горива. Тврди и да је потенцијал гипса, пепела и шљаке у Србији недовољно искоришћен, као и да постоји интересовање да се ситуација промени.
План "Електродистрибуције Србије" је да око три милиона старих бројила замени паметним до 2030. године.
Главна и одговорна уредница портала Енергија Балкана Јелица Путниковић каже за РТС да је пројекат требало да заживи и раније, као и да је реч о корисној ствари за грађане.
"Рецимо, даљински ћете моћи да укључите веш машину. Такође, имаћемо све више потрошача који ће са топлотним пумпама и соларним панелима производити електричну енергију и уз паметна бројила процедура ће бити лакша, као и праћење потрошње", истиче Путниковић.
Наводи да је грађанима важно да знају да замену мерних уређаја финансирају држава и Европска унија, као и да већ постоје позитивни примери паметних бројила у новијим зградама и кућама.
"Такви уређаји су нормалан след дигитализације и технологије у 21. веку", напомиње саговорница.
Путниковић указује да ће нова бројила омогућити ефикаснију потрошњу и смањити рачуне за струју, као и да више неће бити проблема са учитавањем рачуна, као што је био случај са новембарским и децембарским у претходној и јануарским у текућој години.
"Знам да је 'Електропривреда Србије' имала довољно електричне енергије. Цена струје у целој Европи је иначе појефтинила и оно што сам сазнала је да ће бити јефтинија и овде, јер је план да се направи нова методологија за цене природног гаса и електричне енергије", каже уредница Енергије Балкана.
Угрожене мале бензинске пумпе
Око 130 малих бензинских пумпи у руралним подручјима у Србији је у ризику од затварања.
Путниковић истиче да су мале станице угрожене због политике државе која је донела одлуку о продаји горива за пољопривредне произвођаче.
"Држава није дала могућности власницима малих бензинских пумпи да и они могу по истој цени да продају гориво, да имају исту зараду и маржу као и 'Нафтна индустрија Србије' и поседују такозване агрокартице", каже саговорница и наглашава да у таквој ситуацији пољопривредници логично иду на пумпе код којих су дизел и бензин јефитнији.
"Гориво је тако скупље на малим бензинским пумпама и оне остају без обрта и профита".
Наводи да би држава требало да осмисли стратегију која ће одговарати свима, односно, да препусти тржишту да ради, а да свима који учествују омогући исти услове.
"Значај реверзибилних хидроелектрана огроман"
Уредница Енергије Балкана сматра да је пројекат изградње реверзибилне хидроелектране "Бистрица" еколошки важан, јер је у питању зелена енергија.
"Реверзибилна значи акумулацију струје настале у хидроелектрани. На неки начин, то је природна батерија која омогућава да се планира будућа потрошња. Што је посебно значајно због неуједначених падавина и суша током године", каже Путниковић.
Истиче да један део плана "Бистрице" подразумева и повезивање водотокова у Србији, као и рационалнију потрошњу воде, што је, тврди, важно, јер је вода угрожен ресурс.
Гипс, пепео и шљака – неискоришћен потенцијал
Једна од стратегија ЕПС-а је и да се реши деценијски проблем са пепелом, шљаком и гипсом у термоелектранама, који су се до сада одлагали на депоније.
Пробна производње нових материјала већ је отпочео у термоелектрани "Никола Тесла", а Путниковић истиче да су потенцијали материјала недовољно искоришћени.
"Ти нови материјали се код нас користе симболично, помало у цементној и грађевинској индустрији. У Србији се са гипсом и пепелом не ради оно што је пракса у целом свету. Пепео се користи за прављење подлога за путеве и пруге", наводи саговорница Јутањег програма.
Ипак, како наводи Путниковић, интересовање да се пепео, гипс и шљака више искористе у будућности је велико и нада се да ће ускоро бити постигнут договор између државе и приватних произвођача.
Србија и електрични аутомобили
План државе је да се у наредном периоду удвостручи број пуњача за електричне аутомобиле у Србији, што из Српске асоцијације увозника возила и делова виде као предуслов куповине електирчних аутомобила.
Путниковић објашњава да држава даје субвенције за електрична возила, али да је јасно да недостаје и инфраструктура.
"Мислим да смо овде још у фази где грађанима морамо да указујемо на бенефите куповине електричних аутомобила, пре свега, због јефтиније потрошње електричне енергије, уместо горива. У Србији је то још увек магловито", закључује уредница портала Енергија Балкана у разговору за Јутарњи програм.
Коментари