Nisan i Honda u pregovorima za spajanje

Spajanje "Nisana" i "Honde" dovelo bi do stvaranja moćne grupe, čiji bi proizvodni kapacitet iznosio oko osam miliona vozila.

Japanski proizvođači automobila "Nisan" i "Honda" otpočeli su pregovore s ciljem da oforme zajedničku holding kompaniju, javljaju mediji u Zemlji izlazećeg sunca.

S obzirom da je "Nisan" najveći deoničar u fabrici automobila "Micubiši", to bi praktično značilo povezivanje tri velika proizvođača u korporaciju koja bi imala proizvodni kapacitet od oko osam miliona četvorotočkaša godišnje.

Takođe, to bi bio korak dalje u odnosu na strateški savez koje su te kompanije oformile tokom leta s ciljem da zajednički rade na razvoju električnih modela i softvera za automobile.

Kineski talas

Suštinski, gigante japanske automobilske industrije na taj potez prisilila je situacija koja se razvila u uslovima tehnološkog prelaska sa vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje i hibrida na vozila sa čisto električnim pogonom, gde oni trpe veliku i snažnu konkurenciju kineskih proizvođača poput "BYD" i "Džilija", te američke "Tesle".

Usled naleta jeftinih ali kvalitetnih kineskih vozila na električni pogon, japanski proizvođači sve više gube tržišni udeo, pre svega u Kini, ali i drugde. Konkretno, u periodu od januara do novembra ove godine "Honda" je u toj mnogoljudnoj zemlji zabeležila pad prodaje od čak 30,7 odsto u odnosu na 2023, dok je "Nisan" iskusio pad od 10,5 procenata.

Korist za "Nisan"

Kada je u pitanju poslovno posrtanje "Nisana," prisutni su i drugi faktori, poput relativno neuspelih pokušaja kompanije da nakon odlaska dugogodišnjeg generalnog direktora Karlosa Gona i skandala koji su ga propratili izvrši unutrašnje reforme i povrati ozbiljno poljuljani ugled. Tu je i posustajanje prodaje u SAD, gde se kupci u sve većem broju vraćaju hibridima na uštrb vozila na isključivo električni pogon.

Naime,"Nisan" je još 2010. godine (prvi na svetu) počeo sa masovnom proizvodnjom jednog električnog modela, te je i danas lider u Japanu u tom domenu, ali je zapostavio razvoj hibridnih vozila, zbog čega ne može da isprati pomenutu potražnju na severnameričkom tržištu, te tamo beleži ozbiljne gubitke.

To je, zapravo, i jedan od razloga zašto se rukovodstvo "Nisana" odlučilo na spajanje sa "Hondom" - ona ima više uspešnih hibridnih modela i odgovarajuću tehnologiju.

Potvrda da "Nisan", koji je nedavno najavio rezanje proizvodnje za čitavih 20 posto i otpuštanje 9.000 radnika, ima šta da dobije ujedinjenjem sa "Hondom" došla je od investitora, koji su se po objavi plana o spajanju dve kompanije dali u kupovinu njegovih deonica i pogurali ih znatno nagore.

Kuda ide "Honda"

Interesantno je, međutim, da su istovremeno deonice "Honde" počele da se klackaju gore-dole, jer investitori i deoničari, osim opšte zamisli o racionalizaciji i uštedama, za sada ne vide jasno kakvu konkretnu korist bi ona mogla da stekne od spajanja sa "Nisanom".
Ipak, očigledno je da su "Hondi" potrebne krupne promene jer je najavila da će u svojim postrojenjima širom sveta smanjiti proizvodnju za ukupno pola miliona vozila godišnje. To obuhvata i prvu redukciju u Kini, zemlji u kojoj pravi najviše četvorotočkaša.

Spajanje "Nisana" (ili, preciznije, "Nisan-Micubišija") sa "Hondom" deo je svetskog trenda konsolidacije i ukrupnjavanja proizvođača automobila. Njihovim spajanjem nastala bi kompanija koja bi potencijalno mogla biti treći najveći svetski proizvođač i prodavac vozila.

U 2023. godini "Honda" je prodala četiri, a "Nisan" 3,37 miliona četvorotočkaša.
Poređenja radi, najveći svetski proizvođač i prodavac vozila grupa "Tojota" u ruke mušterija predala je ključeve za čak 11,23 miliona svojih vozila.

четвртак, 19. децембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње