понедељак, 13.01.2025, 10:10 -> 11:32
Извор: РТС
Драстичан пад продаје електричних возила у Јапану
Продаја возила на искључиво електрични погон у Јапану је у 2024. години пала за чак 33 посто. То је први пад продаје електричних возила у тој земљи у последње четири године.
Kуриозитет је да је у Земљи излазећег сунца, у којој је се сваке године прода више од четири милиона возила, прошле године купце нашло само 59.736 електричних аутомобила.
Поређења ради, укупна продаја свих врста аутомобила у 2024. у Јапану је пала за седам и по одсто у односу на претходну годину и износила је 4,42 милиона.
Чињеница да електрична возила заузимају једва нешто више од једног процента на јапанском тржишту углавном се приписује високом степену развоја хибрида и њиховој популарности међу становништвом.
Иза општег пада продаје аутомобила у 2024, сматра се, осим притиска који инфлација врши на новчаник потрошача, налази се и казнена обустава производње, коју је наредила држава због фалсификовања тестова перформанси возила.
Забрана производње се односи на неколико модела "Тојоте", али пре свега на произвођача малих, јефтиних породичних аутомобила, компанију "Даихацу", која се налази у саставу групе "Тојота". Пошто она деловима снабдева и "Мазду" и "Субару" и ове две фабрике су биле присиљене да смање производњу.
Kрваре и лидери
Више од других јапанских произвођача у израду возила на искључиво електрични погон је уложио "Нисан", који је први на свету започео масовну продукцију једног електричног аутомобила – био је то модел "лиф". Отуд није чудно да управо "Нисан" држи половину јапанског тржишта те врсте возила.
Проблем је, међутим, што је тај тржишни лидер у 2024. години искусио пад у продаји електричних аутомобила од чак 44 посто и стао на броју од само 30.749 продатих четвороточкаша.
Kада су у питању возила на искључиво електрични погон, највећи светски произвођач и продавац возила "Тојота" касни не само за "Нисаном" већ и за "Хондом" и "Мицубишијем". Она је прошле године у Јапану нашла власнике за само 2.038 својих електричних аутомобила, што је пад од око 30 посто.
Овде, међутим, треба напоменути да јапански произвођачи аутомобила више напора улажу у продају својих електричних модела у иностранству, пре свега у Kини и другде где постоје знатне субвенције за купце, него код куће.
Страни "електричари" полако хватају прикључак на јапанском тржишту
Интересантно је и да су у прошлој години у далекоисточној острвској држави пораст у продаји електричних возила у односу на 2023. забележили произвођачи из суседних земаља – кинески BYD, који је привукао 2.223 купца (пораст од чак 54 посто) и јужнокорејски "Хјундаи", са (само) 607 продатих јединица (пораст од 24 одсто).
Ове две компаније су (с електричним моделима) тек ушле на јапанско тржиште у 2022. и 2023. години и надају се да, у условима које диктирају инфлација и општи пад потрошње становништва, могу да привуку јапанске муштерије моделима чије су цене између 20.000 и 25.000 долара.
Тим јефтинијим моделима оне би могле да ускоро у продаји пристигну "Теслу", најуспешнијег страног продавца електричних аутомобила у Јапану, који у острвској царевини годишње удоми око пет хиљада возила.
Да ли ће политика умешати прсте у бизнис?
Иначе, водећи кинески произвођач електричних возила BYD у 2024. је продао 4,27 милиона четвороточкаша у сопственој земљи и иностранству, што је пораст од чак 41,2 одсто.
Токио већ трпи притисак америчких дипломата, који му сугеришу да уведе (високе) царине на кинеске аутомобиле, јер, по њима, произвођачи из најмногољудније земље света уживају државне субвенције, што им даје нефер предност у тржишној утакмици.
То значи да би BYD ускоро, поред перцепције јапанских потрошача да су домаћи аутомобили квалитетнији од кинеских, могао да се суочи и с великим административним препрекама које би поништиле велику привлачност његових возилa – ниску цену.
Коментари