субота, 04.01.2025, 16:01 -> 13:25
štampajArhiv.doc Prva žena Drugog programa
Zora Korać (Novi Sad, 21. april 1924 - Beograd, 26. mart 2001) novinar, urednik, TV autor, odgovorni urednik Dokumentarno-feljtonističke redakcije, odgovorni urednik Programa iz kulture, veteran Televizije Beograd. Od prvih koraka svoga stvaranja i postanja u matičnoj, i do 1966. jedinoj, zgradi na Beogradskom sajmu televizija je stremila da se ugleda na najprofesionalnije medijske kuće u Evropi i svetu. Pre svega tehnikom koja je uvek bila najbolja koja se u tom momentu mogla nabaviti a potom u profesionalnom kadru koji je taj tehnološki razvoj pratio u stopu. Priča o programu Televizije Beograd je pak nešto drugo. Iako se i tu, učila i naslanjala na strane primere, imajući u vidu kvalitet ali i programe koji bi domaćem gledaocu bili bliski i zanimljivi, naša televizija je hrabro i vrlo brzo krenula u osmišljavanje i proizvodnju originalnih emisija i time počela da gradi sopstveni izraz u svim programskim formama i žanrovima. Ovaj specifični medij uvek nosi brze promene, u svakom smislu, a sa tim i razne izazove kojima se jednako brzo moralo prilagođavati i ići, a pokatkad i trčati u korak sa njima. I da, svi naši televizijanci su se jednako trudili. Uoči Nove 1972. godine, Televizija Beograd ušla je u potpuno novu eru svoga postojanja. Televizija je tada, vodeći sa sobom i drage gledaoce, zakoračila u jednu novu dimenziju, kako vizuelnu tako kadrovsku, programsku ali i socio-kulturnu, šireći se u tim godinama i van granica malog ekrana, dosežući i više i šire i bolje od onoga što joj je do tada bilo "dato" ili zadato i što je prethodnih godina vredno radeći sama osvojila. Kolor televiziju i Drugi program! No taj revolucionarni skok nije bio ni brz ni lak niti se preko noći desio. Pet godina su se tri osobe bavile tim poslom i potpuno novim izazovom; i to tri prekaljena profesionalca: Ljubomir Zečević, Borivoje Mirković i Zora Korać. Tu počinje priča ove emisje i priča bitnog dela istorije televizije Beograd.
Njihov zadatak, tada, bio je da sa velikom autonomijom pripreme nešto drugo... drugačije, kreativnije, slobodnije i sadržinski i vizueleno. Stvarali su “nov“ TV program kako za dotadašnje, tako i za novostasale generacije gledalaca. Nije slučajno da su vodeći ljudi Televizije Beograd, za taj posao pozvali baš Zoru Korać, urednicu Televizije Zagreb, čiju je emisija Ekran na ekranu publika širom Jugoslavije sa velikim nestrpljenjem čekala iz nedelje u nedelju. Uostalom malo je televizijskih urednika koji se mogu pohvaliti da su za svoj rad nagrađeni "Zlatnom arenom" na Pulskom festivalu. Znalo se da je ta i jedino ta osoba ona prava, spremna i dovoljno beskompromisna da i ovom poslu pristupi na potpuno drugačiji način od tadašnjeg, donekle već konzervativnog televizijskog programa. Na njen poziv došli su praški đaci Pega Popović, Srđan Karanović, Goran Marković, Lordan Zafranović, Rajko Grlić, a sa beogradske akademije Jovan Aćin, Goran Paskaljević, Dejan Karaklajić, Vladimir Momčilović, Aleksandar Mandić, Branko Kičić, a ubrzo i Stanko Crnobrnja, kao nosilac originalnog senzibiliteta elektronskog medija. Takva praksa, u kojoj su svoju šansu i izuzetno široke autorske slobode dobijali mladi autori spremni da ostvare svoje inovativne ideje, nastavila se do kraja uredništva Zore Korać. Nove mlade snage pristizale su iz genearcije u generaciju. Kritika je sa velikim poštovanjem prozvala “TV mama“.
I kako reditelj Arsenije Jovanović, među prvima pozvan od strane Zore Korać da se priključi novom talasu Drugog programa kaže: “Kada imamo na umu šta je sve radila i u šta se sve “uplela“ Zora Korać, postoji osećaj stida što tako malo o njoj znamo!“. A osmilila je i stvorila, a kasnije urednički bdela nad emisijama i serijalima kao što su Film danas, Reflektor, Neobavezno, Studio 3, Oči u oči, Krug, Teleskopija, Kino-oko, Hronike FEST-a, Hronike BITEF-a, Hronike Sterijinog pozorja, Kako se kalio čelik, Ostavština za budućnost, Učesnik i svedok kao i ciklusima Ljudi i Nepravde; Ustanovljena je, takođe, i nova forma - televizijski esej a najvredniji poduhvat na tom polju svakako predstavlja serija Vreme fresaka. Poslednju deceniju rada na Televiziji Beograd posvetila je kreiranju emisije iz kulture potpuno novog koncepta, kultnu seriju Petkom u 22 . Serija je emitovana na Prvom programu punih deset godina.
Iako je gotovo ceo svoj radni vek provela u televizijskim kućama (TV Ljubljana, TV Zagreb i TV Beograd) pored hiljada emisija koji je napravila ostalo je o njoj zbunjujuće malo informacija; nekoliko novinskih intervjua, mali broj fotografija i još manje video snimaka. Srećom iza Zore Korać, pored kultnih emisija, ostao je veliki broj bliskih saradnika sa kojima je kroz tri decenije radila. Zahvaljujući njima, i sinu Slobodanu, uspeli smo, da u godini obeležavanja veka od rođenja ove slavne urednice načinimo kompletniju sliku o tome ko je i kakva je zapravo bila misteriozna žena iza legendarnog imena u istoriji Televizije Beograd, koju je i sama stvarala. A kako to jezgrovito definiše jedan od sagovornika (urednica Mirjana Bjelogrlić): Bilo je to vreme kada televizija nije bila samo pasivan prenosilac događaja već je televizija sama po sebi bila događaj!
Kada je 1967. Zora Korać došla na Televiziju Beograd postojala je samo jedna emisija iz kulture. Kada je 1989. godine otišla u penziju, bilo ih je preko sto.
- Uloge: Zora Korać - Gorica Popović, novinarka - Sofija Juričan, reditelj - Milan Kolak, Jelena Jovanović, Ivan Ilić, Petar Savić, Ivona Miletić, Branislav Nacić, Nikola Đorđević
- Učesnici: Slobodan Korać, reditelji Arsenije Jovanović, Srđan Karanović, Goran Marković, Lordan Zafranović, Dejan Karaklajić, Vladimir Momčilović, Aleksandar Mandić, Stanko Crnobrnja, Slobodan Pešić; urednici Filip David, Predrag Perišić, Mirjana Bjelogrlić; snimatelji Predrag Pega Popović, Milan Papi Spasić, snimatelj zvuka Radoslav Raca Bojković; producent Dobrivoje Ilić; rukovodilac Programskog arhiva RTS Ana Vasić Branković
– Urednici u Istoriografiji Milena Jekić Šotra, Marijana Cvetković, izvršni producent Boban Radisavljević, organizatori Gordana Grdanović i Marija Budai, vođa ekipe rasvete Zoran Marjanović, rasvetljivači Dragan Urošević, Vladimir Vasiljević, Mladen Perić, Milovan Živanović, Jovan Kopunović, dit Petar Božović; asistenti snimatelja i šarferi: Goran Plavšić, Aleksandar Vukobratović, Aleksandar Stojković, Bojan Danilović, Milan Lj.Mihajlović, Ivan Vasiljević; snimatelj Miloš Mitrović, snimatelji zvuka Vladimir Stošić, Miroslav Gojković, mikromani Nikola Todorović, Miloš Stankovski; dekorateri Ljubiša Zuvić, Rodoljub Jakovljević; scenski rekviziteri Dejan Živanović, Vladan Marković, nabavni rekviziter Stefan Gnjatović, pirotehnika Dejan Trbojević, garderober Svetlana Milosavljević, šminkeri Jelena Đorđević, Jana Vesković, asistent kostimografa Marina Škundrić, kostimograf Suzana Gligorijević, scenograf Miroslava Andrejević; sekretarica režije Svetlana Laban, muzički urednik Jovana Barać, grafički dizajn štampanih materijala Ema Tasan Lukić, kompjuterski dizajn i animacija Dragan Bulović, pomoćnici reditelja Marko Rajić, Elena Zipevski; dizajner zvuka Predrag Stamatović, kolor korekcija Nikola Stankić; montažeri Jovana Filipović, Zorica Blagojev; direktor fotografije Nikola Đurović, reditelj Ivana Stivens
– Snimano juna i jula 2024, premijerno emitovanje; Redakcija dokumentarnog programa, urednik Muharem Bazdulj – Istoriografija
Коментари