Читај ми!

Бртка и Чубраковић у токовима италијанских нових тенденција 60-их

Уметници који мењају станишта и делују на међународној сцени, неретко су изложени ризику да њихово стваралаштво, у срединама где су живели и радили, али и у њиховом домицилном окружењу, буде скрајнуто или заборављено. Такав је случај био и са стваралаштвом две изузетне визуелне уметнице – Мире Бртке и Милене Чубраковић.

Ретроспективна изложба Мире Бртке, која је под насловом Рефлексије, у пролеће 2021. године приређена у Музеја града Београда, отворила је ново поглављ,е када је реч о вредновању и позицији ове свестране уметнице, чији су живот и стваралаштво подједнко везани за простор Италије, као и Југославије и Србије. Но, видећемо, ова изложба покренула је и низ међународних иницијатива.

С друге стране, крајем 2022. године у Уметничкој галерији "Надежда Петровић“ у Чачку приређена је изложба Милене Чубраковић, која је обухватала слике, цртеже и колаже настале у широком временском луку од њеног формативног периода 50-их година 20. века, па све до смрти 2004. године, што је до сада најобимније представљање њеног стваралаштва у Србији. Исте, 1959. године, када и Мира Бртка, Чубраковић се настањује у Риму, где остварује запажену каријеру, а њена дела део су колекције угледне Националне галерије модерне и савремене уметности у Риму. Обе уметнице, опредељене за радикалну апстракцију, биле су чланице међународне уметничке групе Илуминасион, и имале значајне улоге у токвима и формирању италијанских нових тенденција у уметности 60-их година 20. века.

Репозиционирање стваралаштва Мире Бртке, као и Милене Чубраковић, било је полазана тачка истраживања које је, на иницијатицу Фондације Мира Бртка, довело до идеје о реконструкцији три значајне групне међународне изложбе, одржане у Италији 60-их година 20. века, које су отварале нове уметничке токове. Изложбом насловљеном "Нове тенденције 60-их – 10 уметника који су чинили уметничку сцену у Италији 60-их година прошлог века“, коју су Фондација Мира Бртка и Галерија Арте организовале у галерији београдског Студентског културног центра, у децембру минуле године, начињена је делимична реконструкција ових изложби, на основу радова Јапанаца Набуја Абеа и Шуа Такахашија, Немца Алда Шмида, Туркиње Генђај Каспачи, Американке Марше Хафиф, Италијана Бруна Контеа, Паола Пателија, Антониа Франкинија, као и наше две уметнице.

Изложба у београдском Студентском културном центру, као и двојезично монографско издање "Токови нових тенденција у Италији“ сегменти суиницијалне етапе истраживања о деловању ових уметника унутар италијанске ликовне сцене 60-их година протеклог века,које је превасходно засновано на оставштини Митре Бртке. Овај јединствени међунардони подухват уједно јесте и својеврсна припрема и најава ретроспективне изложбе Мире Бртке која би ове године требало да буде одржана у Националној галерији модерне и савремене уметности у Риму.

У емисији говоре: Јулка Маринковић, кустоскиња у Уметничкој галерији "Надежда Петровић“ у Чачку, као и чланови међународног Научног савета Фондације Мира Бртка: проф. Франко Пурини, архитекта, др Лудовика Роси Пурини, менаджерка у култури, др Анђело Букарели, визуелни уметник и ликовни критичар, и историчари уметности проф. др Јеша Денегри, Сава Степанов, и Мирослав Родић, кооснивач Фондације Мира Бртка.

Уредник и аутор емисије: Данијела Пурешевић

Режија: Марко Шотра

 

 

Арт зона Арт зона

Autor:
РТС

Серијал месечних емисија АРТ ЗОНА конципиран је као низ монотематских емисија посвећених појединим личностима (уметници, уметничке групе, критичари, кустоси, галеристи, итд), актуелним манифестацијама, проблемима и феноменима савремене домаће и светске ликовне сцене. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње