Читање позоришта: Мостови и људи

Реинтерпретација класике и савремени позоришни дискурси.

Наративна структура Андрићевог монументалног романа у представи Кокана Младеновића (Српско народно позориште) углавном је доследно транспонована у фрагментарну, драмску форму, која баштини искуства модерног позоришног дискурса. Међутим, смештене у временски контекст који је проширен све до средине деведесетих година прошлог века, ишчитаване из друкчије историјске и идеолошке перспективе, Андрићеве идеје и тезе из романа добиле су у представи друга, савремена, актуелна, критички и полемички изоштрена значења. Да ли је Андрићево капитално дело „На Дрини ћуприја" уистину црна кутија наших подела и несрећа, зла и падова, или место спајања, симбол постојаности и напретка?

Представа "Гоголанд" (Народно позориште Сомбор) инспирисана је мотивима књижевног дела мађарског и југословенског писца, рођеног Сомборца, Јаноша Херцега. Гоголанд је својеврсна негативна утопија, а суштина гогоизма је да човек у себи победи демоне изрицања истине и да говори супротно од онога што би требало - о томе пише Херцег. На темељу те идеје водиље редитељ Андраш Урбан гради и развија представу жестоког темпа, убојитих реплика и сонгова, актуелних значења, која је све само не пука забава, без обзира што кокетира с формом новог циркуса и поетиком перформанса.

Радња представе "Човек је човек" (Народно позориште Зрењанин), по тексту Бертолда Брехта, одвија се у Индији, у време британске окупације, а прати развојни пут једног лучког радника који од простодушног, доброћудног човека постаје симбол подмитљивости и препредености, бескрупулозности и страха. Да ли је такозвани мали човек, притиснут егзистенцијалном тескобом, уистину спреман да за шаку дувана и флашу пива прода душу окупатору? Зашто се ова представа игра у наставцима, као ТВ серија? Шта ће све у представи "Приморје" (Атеље 212) изнедрити онострани сусрет два пара, људи на заласку живота и младих, човеколиких гуштера? Да ли је животињама уистину боље него људима јер, лишене свести, не знају за зло, мржњу, освету и превару?

Без велике медијске пажње и помпе у Београду је одржан је 15. Међународни позоришни фестивал "Славија". Зашто је овај ненаграђени труд вредан пажње?

Најзад, зашто идемо у позориште: да бисмо оплеменили своју напаћену душу или да бисмо показали нову, екстравагантну гардеробу? Да ли треба затворити позоришта да би се у њиховим пространим зградама отвориле коцкарнице и продавнице скупе робе?

Учествују: Кокан Младеновић, Гордана Ђурђевић Димић, Андраш Урбан, Анђелка Николић и Стефан Саблић.

Аутор и уредник: Слободан Савић

Читање позоришта Читање позоришта

Autor:
Слободан Савић

Најдуговечнији специјализовани ТВ серијал о савременом позоришту у региону, аутора и уредника Слободана Савића, на програму је једном месечно (РТС 2). [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње