четвртак, 08. јул 2021, 18:22
Око економије - Клијент је увек у праву?
Спор грађана и банака
Многобројне тужбе грађана против банака јер им наплаћују трошкове обраде кредита изазвале су и многобројне полемике и дилеме у јавности.
Грађани, уз помоћ адвоката, туже банке јер тврде да им противзаконито наплаћују трошак када им одобравају било који кредит. Са друге стране, банке негодују и настављају да наплаћују и даље позивајући се такође на законе.
Створено је право врзино коло које је почетком недеље кулминирало заказаном седницом Одбора за законодавство у Скупштини Србије јер је на дневном реду било аутентично тумачње одредби три закона које је на руку ишло банкама. Уследио је протест адвоката и седнице није ни био.
Прошле су четири године од када Суд донео прву правоснажну пресуду по којој банка нема право да од клијената наплаћује трошак обраде кредита. У међувремену, Врховни касациони суд је и донео свој Прави став који се тумачи на два начина - за и против банака. од тада, више од 100 хиљада грађана тужило је банке. За одштету банке би требало да плате и више од 100 милиона евра. То су све незванични подаци.
Има ли начина да се изађе из овог зачараног круга, где је нестала изрека да је клијент увек у праву, посебно када се позива на закон, да ли имамо судар два лобија - банкарског и адвокатског и како да се он не одрази преко леђа грађана? Која је пракса у земљама ЕУ када је реч о трошковима обраде кредита - ко их и колико плаћа?
О томе говоре гости Ока економије - генерални секретар Удружења банака Србије Владимир Васић и генерални секретар Управног одбора Адокатске коморе Србије Александар Цвејић.
О решењу за грађане и инсистирању на доследности заштите клијената говори Дејан Гавриловић из Удружење ЕФЕКТИВА, а о правном аспекту професор Милош Живковић са Правног факултета у Београду
Емисију води и уређује Весна Дамјанић.
Коментари