Привредна историја Србије: Железница Београд-Ниш

У јавном говору кнежевине Србије реч гвоздени пут и жељезница први је 1833. употребио Димитрије Тирол, Србин из Темишвара и члан Друштва српске словесности. Међутим, настојања да се изгради железница трајаће скоро пола века. Непосредно пред Берлински конгрес 1878. посебним уговором са Аустроугарском Србија је прихватила обавезу да за три године изгради пругу од Београда до Ниша.

Код данашњег моста Газела, кнез Милан је сребрним будаком јула 1881. године означио почетак изградње пруге Београд– Ниш, до тада највећег грађевинског и технолошког подухвата. Према пројекту Драгутина Милутиновића у августу 1884. отворена је београдска железничка станица.

23. августа 1884. године у 8.30 из Београда су за Ниш кренула два воза, а министар саобраћаја Јеврем Гудовић је свечано отворио пругу. Мада су карте биле скупе, прве године пругом Београд–Ниш путовало је око 15.000 путника.

Следећих двадесет година, углавном ручно, изграђено је скоро 1.000 километара нових пруга. То је у потпуности изменило лице тадашње Србије.

 

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње