In Memoriam: Кшиштоф Пендерецки-Дан после авангарде

Овај пољски аутор рођен 1933. године, композицију је учио на Музичкој академији у Кракову у класама Артура Малевског и Станислава Вијеховича. Његово авангардно дело из 1960. године Тужбалица за жртве Хирошиме за гудачки оркестар, донела му је пажњу интернационалне јавности, а након ове уследила је још једна веома успешна премијера - његове Пасије по Луки.

Само неколико година после извођења ових дела, од седме деценије прошлога века, тачније током његовог педагошког рада на Универзитету Јејл, музички идиом Пендерецког је почео да се мења. Са Првим виолинским концертом Пендерецки је за собом оставио период експериментисања са кластерима, и усресредио се на полустепен и тритонус који доминирају композицијом. Ова мелодијска сфера се наставила и у Другој симфонији из 1980. године коју одликује хармонски језик познороматичарског периода, а у којој Пендерецки прибегава и цитатима божићне песме Тиха ноћ.

Овај заокрет, композитор објашњава речима да је авангардно експериментисање отишло предалеко и удаљило се од изражајности и неформалних квалитета западне музике. Авангарда је илузија универзализма, закључује Пендерецки.

Реприза, 05. април у 04:05 и 12:05

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару