Хроника Трећег програма

Емитоваћемо осврт Дејана Петровића на филмове Томаса Штубера „У редовима” и Алана Паркера „Мисисипи у пламену”, приказане на 68. Берлиналу, а потом осврт Ивана Миленковића на четврти том романа Карла Увеа Кнаусгора „Моја борба”.

У главном такмичарском програму 68. Берлина, који је одржан од 15. до 25. фебруара, приказан је нови филм Томаса Штубера У редовима. Ово остварење заинтересованом гледаоцу пружа јединствен увид у онај мање видљиви, а итекако постојећи, свет немачке радничке класе, и то из њеног источног, некада комунистичког дела. У средишту збивања је још увек млади Кристијан, који се појављује у локалном супермаркету, са жељом да у њему ради. Читава конструкција филма У редовима почива на снази интерпретације неколико главних протагониста, при чему се неизоставно морају поменути Франц Роговски - истинска „тиха звезда" овогодишњег Берлинала са чак две главне улоге у такмичарском програму - и Сандра Хулер, као његова колегиница Мерион, која је овде толико различита, а једнако убедљива као у слављеном и награђиваном остварењу Тони Ердман, коментарише Дејан Петровић.

Култни филм Алана Паркера Мисисипи у пламену (из 1988. године) приказан је у склопу својеврсног омажа америчком глумцу Вилијему Дефоу, који је на овогодишњем Берлиналу добио награду за животно дело. Да подсетимо, ово остварење је засновано на истинитој причи из 1964. године о двојици инспектора који долазе у мало и затворено место на америчком југу да истраже нестанак тројице активиста за људска права.

*     *     *

Четврти том романа Карла Увеа Кнаусгора Моја борба превео је с норвешког Радош Косовић, а објавила издавачка кућа Бука из Београда. Како нас обавештава Иван Миленковић, у првом тому Кнаусгор пише о смрти оца и, најблаже речено о вишесмисленом и компликованом односу који је јунак имао према тој тиранској фигури; у другом тому говори о животу са женом и двоје деце, те о успонима и падовима те везе; у трећем се враћа на детињство и језиви лик оца; док је четврти том посвећен јунаку који је изaшао из средње школе и који се, у безглавом бекству од себе и околине, запошљава као наставник у недођији на далеком норвешком северу. Рибарско сеоце се у овом роману претвара у узбудљиву позорницу по којој главиња мрачни млади човек, незадовољан собом и светом. Кнаусгор пише о ономе што сви знамо, што смо сви мање или више доживели, баш као и он; дакле, о обичном животу који нам је познат, близак и апсолутно неодољив. Иако пише о понaвљању, у којем се наизглед изгубила свака разлика, Кнаусгор нас изненађује на свакој наредној страници, у распону од одласка по цигарете и пијанства до читања Достојевског и тумарања по плажи. Он ствара приче које се по напетости и силини којом држе пажњу, могу поредити са пустоловним или крими романима, али, на другој равни, упоредиве су и са класичним делима проистеклим из једнако непоновљивих алхемијских поступака.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње