среда, 09.04.2025, 00:05 -> 14:40
Музеј звука – Албум „Необична љубавна хармонија” ансамбла Ле Кри д Пари
Представљамо најновији албум овог ансамбла објављен у фебруару за издавачку кућу Хармонија мунди.
У низу својих концептуалних албума посвећених ренесансној музици, овог пута се диригент Жофруа Журдан и његов ансамбл окрећу проучавању неочекиваних сазвучја присутних у мадригалима позне ренесансе, којима је музички језик ове форме доведен до крајњих граница тада актуелног „стила антико”. Дуго се сматрало да је у хармонском смислу један од најавангарднијих аутора ове епохе био Карло Ђезуалдо да Веноза, али Журдан и ансамбл Ле Кри д Пари, показују даје поред њега, било још аутора који су били заинтересовани за истраживање смелијих хармонија и сазвучја. Читава генерација италијанских аутора која је дошла после генерације франко-фламанских мајстора високе ренесансе, настојала је да да лични печат строгим правилима доминантног стила, уводећи елемент неочекиваног, другачијег, дисонантног и чудног.
Један од оних аутора које Жофруа Журдан и Ле Кри д Пари стављају у фокус је Никола Вичентино, композитор и теоретичар музике из 16. века, који је, између осталог био заслужан за стварање микротоналног инструмента, архичембала. Наиме, Вичентино је, уз Висентеа Луситана, био учесник теоријске дебате одржане у Риму 1551. године, током које су двојица научника расправљала о томе да ли би савремена музика требало да се ослања на само дијатонске родове – што је теза коју је заступао Луситано, или на комбинацију дијатонског, хроматског и енхармонског рода, ослањајући се на музичку теорију старе Грчке, како је то сматрао Вичентино. Иако су судије оцениле да је Луситанова теза исправнија, Вичентино је након дебате штампао своје виђење ове расправе, утичући на генерације композитора које су дошле после нејга. У својим композицијама, Вичентино је практично примењивао теоријске постулате представљене у Риму, те су тако до данас остале сачуване његове миркотоналне композиције Musica prisca caput и Madonna, il poco dolce које се налазе на албуму који представљамо у емисији.
Поред ових дела, на издању Необична љубавна хармонија застпуљена су и ретко извођена дела напуљских аутора као што су Еторе дела Мара и Помпео Нена, који су стварали под Да Венозиним утицајем.
Уредница емисије: Ивана Неимревић
Коментари