Читај ми!

Научници успели да претворе угљен-диоксид у гориво за авионе

Научници са Универзитета Оксфорд можда су пронашли начин како да смање загађење које проузрокује ваздушни саобраћај. Они су успели да угљен-диоксид претворе у гориво које има нулту емисију отровних гасова.

Авио индустрија је током последње деценије тражила начине како да смањи свој глобални утицај на производњу угљен-диоксида, тако што су инвестирали у еколошке пројекте – попут садње дрвећа или постављања ветро-паркова – како би умањили штету коју производе авиони на млазни погон. Истовремено, бројни аеродроми у Америци и Европи покушавају да обезбеде гориво добијено из обновљивих извора енергије.

Сада је истраживачки тим са Универзитета у Оксфорду представио експериментални процес који може угљен-диоксид – гас који највише доприноси ефекту стаклене баште – претворе у гориво за млазњаке. Уколико се покаже успешним, овај процес који се заснива на хемијској реакцији заснованој на гвожђу, могао би да доведе до нулте емисије гасова из авиона.

Експеримент чији су резултати објављени у часопису Нејчр комјуникејшнс, спроведен је само у лабораторији и још увек су потребне додатне анализе. Али хемичари који су обавили ово истраживање се надају да би то могао бити један од главних бораца у рату против климатских промена.

„Климатске промене се убрзавају и емисија угљен-диоксида све више расте“, напомиње Тијанкун Ксјао, професор на Хемијском факултету Универзитета Оксфорд и аутор рада. „Инфраструктура за производњу угљоводоничних горива већ постоји. Овај процес би могао да помогне у ублажавању климатских промена и употреби тренутне угљеничке инфраструктуре за одрживи развој“.

Када фосилна горива, попут нафте или природног гаса сагоревају, њихови угљоводоници се претварају у угљен-диоксид, а вода и енергија се ослобађају. Овај експеримент покреће поступак претварања угљен-диоксида у гориво помоћу методе која се назива органско сагоревање. Загревањем (350 степени Целзијуса) лимунске киселине, водоника и катализатора од гвожђа, мангана и калијума успели су да претворе угљен-диоксид у течно гориво које ће моћи да покреће млазне моторе. Експеримент је обављен у реактору од нерђајућег челика и произведено је само неколико грама супстанце.

У лабораторији је коришћен складиштени угљен-диоксид. Али идеја је да се у реалном свету велике количине гасова који изазивају ефекат стаклене баште скупљају директно из фабричких димњака или црпе директно из ваздуха како би се уклонили из наше околине. Угљен-диоксид је један од од најчешћих штетних гасова који загрева планету, а производе га фабрике, аутомобили и шуме, пре свега шумски пожари и пољопривреда. Ако би се смањио његов проценат у атмосфери, смањило би се и глобално загревање.

Професор Ксјао и његове колеге наводе и да би нова технологија била јефтинија од постојеће која претвара водоник и воду у гориво, процес који се назива хидрогенизација, углавном зато што би се трошило мање електричне енергије. Ксијао предвиђа постављање постројења за млазно гориво поред фабрика челика или цемента или термоелектрана на угаљ и скупљање вишкова угљен-диоксида за производњу горива. Процес би такође могао да укључује и исисавање угљен-диоксида из атмосфере.

Један стручњак који није био укључен у експеримент каже да концепт изгледа обећавајуће, све док аутори могу да смисле како прећи од производње минималних количина млазног горива у лабораторији до стварања већих количина у пилот постројењу. „Ово изгледа другачије и чини се да би могло да успе“, каже професор Џошуа Хајн. „Проширивање је увек проблем и доноси изненађења кад год пређете на веће размере. Али у смислу дугорочнијег решења, идеја кружне економије угљеника је сигурно нешто што би могло да буде идеално у будућности“.

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 05. август 2024.
28° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару