Промене на трону светске електронске индустрије

Тајванска компанија „Фокскон“, која за „Епл“ производи паметне телефоне, откупила је посрнулог јапанског произвођача „Шарп“. То је први пут у историји Јапана да је нека страна компанија преузела једног од лидера домаће електронске индустрије.

Промене на трону светске електронске индустрије Промене на трону светске електронске индустрије

Тајвански електронски гигант „Фокскон“, у Азији познат по свом кинеским називу „Хон Хаи“, и јапански произвођач електронике „Шарп“ ове недеље су постигли споразум по којем ће презадужена корпорација из Земље излазећег Сунца за три и по милијарде долара прећи у руке компаније са седиштем у Тајпеју.

Тајванска компанија, која је и даље релативно непозната ван региона источне Азије, већ више година производи електронске и електричне уређаје за водеће светске брендове у својим великим постројењима у Кини. Међу производима који силазе с производних трака „Фокскона“, који упошљава фантастичну цифру од преко милион радника, најпознатији је популарни паметни телефон „ајфон“, који се израђује по наруджби америчке компаније „Епл“.

Захваљујући огромним производним пројектима које у Кини спроводи и за фирме попут „Блекберија“ и „Сонија“, тајванска компанија располаже огромном количином новца који је сада спремна да уложи у истраживање и иновацију, те изградњу сопственог бренда, што би требало да је трансформише од извођача радова у оригиналног произвођача.

Лабораторије, патенти, технологија и маркетиншки канали које поседује „Шарп“ омогућиће „Фокскону“, који има велики производни капацитети и капитал, да прошири своје могућности и ублажи недостатке као што су заостајање у оригиналним иновацијама и маркетингу.

Повлачење старе јапанске гарде

„Шарп“, компанија са седиштем у Осаки која је основана пре више од 100 година, један је од пет највећих произвођача електричних и електронских уређаја у Јапану, који су у три последње деценије рошлог века предводили светску индустрију беле технике, музичких уређаја, телевизора и компјутера.

Као и „Сони“, „Панасоник“, „Хитачи“ и „Тошиба“, „Шарп“ од почетка овог века озбиљно „крвари“ због огромних улагања у технологију производње равних телевизора високе резолуције с плазма и ЛЦД екранима која нису уродила плодом.

Наиме, од телевизора нове генерације у Јапану се очекивало да донесу огромни профит на светском тржишту и обезбеде сигурну будућност њиховим домаћим произвођачима, али су се ти омиљени уређаји за кућну забаву показали као незаустављиви генератори губитка за поменуте јапанске компаније, јер су збога рата цена и презасићености тржишта оне већ читаву деценију присиљене да их продају за цену која је мања од производних трошкова.

Такође, „Шарп“ и други јапански произвођачи се у последњих деценију и по суочавају са жестоком конкуренцијом од стране јужнокорејских компанија „Самсунг“ и „ЛГ“, које су драстично умањиле технолошки заостатак за јапанским фирмама, и у неким областима, као што су производња таблет рачунара и паметних телефона, их чак и претекле, све време одржавајући цене мање од јапанских.

Све већа претња су и тајванске и кинеске компаније, које такође последњих година продиру у подручје квалтетније, скупље технике којим су деценијама доминирали Јапанци, а при том у својим рукама држе тржиште јефтинијих уређаја у источној Азији.

Јапански електронски гиганти, може се рећи, изгубили су и битку у иновацијама са америчким компанијама „Епл“ и „Гугл“, које са заузимају места на светском тржишту технологије која су некад припадала „Сонију“ и „Панасонику“.

Јапанске производне хале и знање падају у руке стране конкуренције

Због свега наведеног није чудно да јапански произвођачи електронике последњих десетак година отпуштају хиљаде радника, грцају у дуговима, те настоје да се повуку из производње робе широке потрошње, попут телевизора и личних рачунара, и фокусирају на уређаје и машине за потребе индустрије.

Неки од њих покушавају и да се спасу пребацивањем пословања у области као што су банкарство, осигурање, па и технолошки напредна пољопривредна производња.

„Фокскон“, млада компанија утемељена 1974. године, ће за свој новац добити 66 посто деоница „Шарпа“, а коначна цифра од 3,6 милијарди долара коју ће платити је за петину мања од суме која је била у оптицају током преговора протеклих месеци, јер се испоставило да су дугови и губици „Шарпа“ већи него што се процењивало.

„Фокскон“ је у 2014. остворио профит од преко четири милијарди долара, док је Шарп у прошлој години забележио губитак од више од милијарду зелених новчаница.

Пре „Шарпа“, члана водеће јапанске петорке у области електронике, у руке странаца пале су и три мање јапанске фабрике електричних и електронских уређаја, међу којима је најпознатија фирма "Акаи".

И велики произвођач „Тошиба“ који се налази се у огромниг губицима који су годинама били прикривани, управо је постигао договор о продаји свог сегмента за производњу кућних уређаја кинеској корпорацији „Мидеа“, тако да се може рећи да се процес топљења јапанских електронских гиганата и тренд раста њихових конкурената из непосредног географског окружења захуктавају.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 16. август 2024.
32° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару