Преглед стваралаштва маестралног графичког дизајнера Андреје Миленковића у Музеју примењене уметности
Поводом Дана Музеја примењене уметности отворена је изложба „Жиг времена: Графичке комуникације Андреје Миленковића“ на којој је представљен преглед стваралаштва Андреје Миленковића, нашег најпознатијег креатора поштанских марака. Изложбом се обележава и стогодишњица рођења уметника.
Изложба Жиг времена подељена је на десет тематских целина, према мотиву или поводу за издавање марке. Андреја Миленковић је, од средине шездесетих до половине осамдесетих година прошлог века, обрадио за редовна и пригодна издања југословенских поштанских марака, теме које обухватају културу, поштански саобраћај, флору и фауну, туризам и спорт, као и јубилеје чувених личности и догађаја из историје.
Пригодне марке које је израдио имале су велики успех код филателиста, а 1968. године у Напуљу је добио награду за најлепшу марку на светској изложби.
„Он је обликовао преко 600 различитих марака у шест милијарди примерака. Био је врстан минијатуриста, бравурозан гравер и, надасве, уметник који је било коју тему могао да представи на специфичан начин. Дакле, на један свој потпуно поетски начин који, надам се, може да се види на овој изложби“, каже Слободан Јовановић, виши кустос и аутор изложбе.
Источноевропски графички дизајн времена у коме је Андреја Младеновић стварао препознат је као глобални феномен. Музеј примењене уметности чува и обрађује ту баштину 73 године.
„Оно што је несвакидашње, а Музеј примењене уметности иначе пружа публици, јесте управо тај облик дизајна и примењене уметности који је ближи свакодневици, као што су и поштанске марке. Ја не знам никога ко није имао додира са њима или има неку своју колекцију“, објашњава Биљана Јотић, директорка Музеја примењене уметности.
Андреја Миленковић аутор је новчанице од 1.000 динара, популарне „голубице“, која је била у оптицају у Југославији од 1975. до 1989. године. Дизајнирао је логотип Београдског сајма и изглед Ордена Светог Саве.
До 13. децембра биће изложено више од 300 експоната из заоставштине уметника.
Коментари