Џон Берџер: Размотрите моје ставове, али останите скептични

Утицајан и харизматичан, британски есејиста, ликовни критичар, романописац, сликар, песник, преводилац, добитник је Букерове награде 1972. године за роман „Г.“, објављен у часу успона постмодернизма, где писац кроз читаву књигу провлачи лајтмотив - „Никада више нека прича неће бити испричана као да је једина на свету“, што битно одликује његову позицију говора и приповедања.

Почетком 70-их година 20. века Берџер је стекао широку популарност захваљујући телевизијској серији Би-Би-Си-ја и књизи Начини гледања, која је стекла значајну улогу у изучавању историје уметности. Овај серијал наше гледаоце може подсетити на сугестивне приче о уметности које су, у продукцији Телевизије Београд, нешто касније, испричали наши, такође харизматични: Лазар Трифуновић, Драгош Калајић, Ранко Радовић или Зоран Павловић.

„Ово је прва емисија серијала у којем желим да преиспитам неке од основних претпоставки традиције европског сликарства. Оне традиције која је рођена око 1400. а умрла око 1900. године. Вечерас, у мом фокусу нису у толикој мери саме слике, колико начин на који их ми опажамо. Сада, у другој половини 20. века, ми те слике видимо на начин на који их нико пре нас није видео. Уколико откријемо зашто је то тако, открићемо нешто о себи самима, као и о времену у којем живимо" - гласиле су Берџерове уводне речи у ТВ серијалу Начини гледања.

Желећи да побуди полемичност, радозналост, као и сумњу гледалаца и читалаца, додао је: „Надам се да ћете размотрити моје ставове, али вас молим да према њима останете скептични". Но, Берџерова контроверзна тумачења уметности, његови ставови и закључци, често су били и повод критика.

Недавно, на нашем језику објављена су два његова значајна дела. Портрети: Џон Берџер о уметницима и Предели: Џон Берџер о уметности, што је уједно и последња Берџерова књига, објављена 2016, годину дана пре његове смрти. Обе књиге приредио је Том Овертон. У преводу Миодрага Марковића, објавио их је Службени гласник, 2019. године.

Берџеров начин писања и тумачења уметности и уметничких дела одликује изузетна ерудиција, комуникативност и животност, питкост, језгровитост, смелост, полемичност, радозналост и отвореност у гледању и интерпретацијама, спој наративности и аналитичности, која повремено задире у саму анатомију дела. Његов поглед на уметничко дело одликује холистички приступ.

Свет је један, а уметничко дело представља интегрални део тог света, носећи записе о њему као целини. У његовим интерпретацијама уметничких дела из фундуса визуелних уметности, он свако појединачно дело третира као честицу холограма, из које се могу ишчитати сви уписани податци о својствима света и времена када су настала.

Књига Портрети: Џон Берџер о уметницима садржи 74 есеја о уметницима, али и песме, изводе из романа и писама, разговоре, описујући велики временски лук: од цртежа у пећини Шове насталих 30.000 година пре нове ере и фајумских портрета, преко стваралаштва сликара ренесансе, маниризма, барока, реализма, кубизма и различитих „изама" 20. века, па до наших савременика различитих генерација; од Франка Ојербаха, преко Андреаса Серана, до младе палестинске вајарке Ранде Мдах.

Пишући о портретима из Фајума, насталим између 1. и 3. века, Берџер излаже и своју дијагнозу судбине слике на краја 20. века: „Будућност је тренутно сведена на најмању меру, док је прошлост постала прекомерна. У међувремену, медији затрпавају људе невиђеним бројем слика, од којих многе приказују лица. Та лица непрестано харангирају, подстичући у нама завист, нове пориве, амбицију или каткад сажаљење праћено осећајем немоћи. Уз то, слике свих тих лица обрађене су и одабране како би подстрекивале на што бучнији начин, па један позив надјачава и обесмишљава наредни, а људи су постали зависни од те безличне буке, налазећи у њој доказ да су живи".

Живо и луцидно, у својим интерпретацијама Берџер поставља временске маркере, потпоре за разумевање временских оквира и дистанци, у сваком појединачном разматрању изналазећи кључну реч, односно, појам, посредством којег своја тумачења води у до тада непознатим правцима.

Пишући о Портрету клептомана (1822) Теодора Жерикоа, Берџер констатује да нас је „слика уштинула". Као кључни елеменат у тумачењу Сезановог сликарства он препознаје црну кутију (рупу). Пишући о делу Марка Роткоа он зајкључује како је оно веома блиско слепилу. Сликама Едгара Дегаа посвећује песму, где сликара означава као мостоградитеља који се бави статиком и равнотежом људског тела, започевши следећим стиховима: „Кажеш да нога пружа ослонац телу/Али зар никада ниси видео/Семе у глежњу/Одакле тело расте?"

Тумачење сликарства Фриде Кало, својеврстан је есеј о болу, где Берџер, између осталог, говори: „То што је постала светска легенда делом дугује чињеници да је, у мрачном добу новог светског поретка у којем живимо, учествовање у нечијем болу један је од основних предуслова за поновно откривање достојанства и наде. Многе патње се не могу поделити. Али жеља за дељењем бола може се поделити с другима. А из тог нужно ограниченог дељења рађа се отпор".

Портретима суплементарни Предели, објављени у част пишчевог деведесетог рођендана, садрже компилацију есеја написаних од 1950. до 2016. године, организованих у две целине. „Поновно мапирање" обухвата текстове где Берџер говори о личностима које су имале утицаја на формирање његових ставова: Антал и Рафаел, Брехт, Барт, Бењамин, Роза Луксембург, и истражује границе онога што би могло бити писање о уметности.

Ово поглавље завршава се манифестним „Узорни критичар и борбени критичар", текстом ког закључује речима: „Живот којим су људи живели током последњих педесет година успео је да од Микеланђела данас начини револуционарног уметника. Хистерија с којом данас многи поричу актуелну, али и неминовну, друштвену условљеност уметности, напросто происходи из порицања времена у коме живе. Они би више волели да живе у неком историјском периоду који би им дао за право". Други део Предела, насловљен Терен садржи низ, по свом карактеру и темама, разнородних текстова, подједнако свежих и инспиративних.

„Често мислим, да чак и када сам писао о уметности, то је заиста био начин причања прича" - рекао је Берџер у једном интервјуу 1984. године. Берџер заиста јесте изванредан наратор, али и поуздан и сугестиван водич кроз простор уметности, који тежи да читаоцу отвори широку визуру погледа на територију уметности и култивише перцепцију, да га научи читању слика, у сталном трагању и промишљању питања - Шта је уметност?

уторак, 26. новембар 2024.
6° C

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње