Препорука за слушање: Празнични дани уз Хендла и Хајдна
Вековима уназад уметници су инспирацију за своја ремек-дела проналазили у религији. Христово страдање и васкрснуће осликано је на платнима Рембранта, Рубенса, Веласкеза, Делакроа, Пикаса и многих других уметника.
Прича која твори најважнији хришћански празник била је инспирација за настајање и ремек-дела класичне музике која на значају добијају нарочито у дане великог празника. С тим у вези, предлажемо два, жанровски и стилски, различита остварења, заснована на највишим идеалима хришћанског учења, чија уметничка вредност одолева времену.
Ораторијум Месија за солисте, хор и оркестар, барокног композитора Георга Фридриха Хендла, глорификује тематику великог драмског интензитета, која је музички изражајно испраћена сменом соло арија и речитатива, оркестарских и импозантних хорских деоница. Кроз прилагођен библијски текст, дело прича причу о Христовом рођењу, животу, смрти и васкрсењу.
Хендлов ораторијум прославила је популарна нумера Алилуја, величанствена музика, која сведочи о композиторовом мајсторству у третману текста и вокалне деонице. Чини се да је доживљај слушања овог хора најбоље описао сам Хендл по завршетку компоновања – „Чинило ми се да су се отворила небеса и да преда мном стоји велики Господ“. Уједно, Алилуја је и најпознатија хорска нумера из периода барока.
Оркестарско дело које се издваја по третману тематике Христовог распећа, Седам последњих Христових речи на крсту, дело је бечког класичара Јозефа Хајдна, инспирисано размишљањем о седам последњих речи Исуса на крсту - „Оче опрости им, не знају шта чине", „Данас ћеш бити са мном у рају", „Жено, ето ти сина", „Боже мој, зашто си ме оставио", „Жедан сам", „Сврши се" и „Оче, у руке твоје предајем дух свој".
Након лаганог увода, следи седам ставова, а на почетку сваког Хајдн је написао одговарајуће Христове речи које су у сваком ставу музички дочаране. Финале читавог дела, узнемиреним мотивским радом доприноси дескрипцији атмосфере након Христове смрти.
Настало 1787. године, на основу поруџбине шпанског свештеника, требало је да подстакне вернике на смирење током служби за време Васкршњег поста. Хајдн је дело написао у три верзије, за оркестар, гудачки квартет и као ораторијум.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар