среда, 05.02.2025, 19:50 -> 20:39
Извор: РТС
Аутор: Иља Мусулин, дописник РТС-а из Источне Азије
štampajNišta od spajanja Nisana i Honde, šta je krenulo naopako
Japanski mediji javljaju da su obustavljeni pregovori o spajanju "Nisana" i "Honde", što je trebalo da dovede do formiranja treće najveće svetske grupe sa proizvodnim kapacitetom od oko osam miliona automobila.
Krajem prošle godine bilo je najavljeno spajanje dva giganta automobilske industrije "Nisan" i "Honda", ali japanski mediji prenose da su odustali od tih pregovora.
Dva preduzeća su u decembru potpisala memorandum o razumevanju, dokument koji je trebalo da posluži kao prethodnica ugovoru o spajanju, ali je, piše ekonomski magazin Nikei, rukovodstvo "Nisana" odlučilo da se povuče iz pregovora, nezadovoljno visinom vlasničkom udela u holding kompaniji koju je trebalo da oformi sa "Hondom".
"Honda" se se nalazi u boljoj finansijskoj situaciji i bolje je pozicionirana na tržištu automobila od "Nisana", pa su njeni deoničari i pojedini stručni komentatori od početka bili skeptični kada je u pitanju spajanje sa posustalim "Nisanom".
Interesantno je da su, nakon objavljivanja vesti o raskidu, deonice "Nisana" na Tokijskoj berzi pale za blizu pet posto, dok su deonice "Honde" u jednom trenutku skočile za čitavih 12 odsto, da bi se onda stabilizovale na plus osam.
To, može se smatrati, dobro ilustruje razliku u značaju koje je planirano povezivanje imalo za te dve kompanije, odnosno osećaj investitora da bi "Nisan" predstavljao jednu vrstu balasta koji bi vukao "Hondu" nadole.
Problemi od samog početka
U javnost je prošlog meseca procurila vest da je kamen spoticanja u pregovorima između dve kompanije plan "Nisana" za prestrukturiranje koji predviđa otpuštanje 9.000 radnika u Tajlandu, SAD i Meksiku, odnosno, preciznije, činjenica da je on našao na snažan otpor, te da se sporo sprovodi.
Bez tih teških reformi "Nisan" bi, sudeći po izveštavanju japanskih medija, postao "kamen o vratu" "Honde", zbog čega su one za nju bile preduslov za dalju integraciju.
S druge strane, tržišna kapitalizacija u šest meseci pre potpisivanja memoranduma o razumevanju, kao aršin za određivanje vlasničkog udela u novoj holding kompaniji, procenjuje se, davala je "Hondi" veliku prednost od pet prema jedan i pretila da od "Nisana" napravi podređenog subjekta.
Zato pojedini japanski novinari smatraju da je razlog za to što je "Nisan" obustavio pregovore verovatno to što u njima nije uspeo da bitno popravi svoju poziciju u odnosu na taj početni odnos.
Sami u budućnost
Zajednička holding kompanija trebalo je da bude uspostavljena do avgusta 2026. i da omogući "Nisanu" i "Hondi" da kroz deljenje tehnologija, finansijskih i proizvodnih resursa, prebrode teškoće koje donosi proces elektrifikacije vozila i strana, naročito kineska i američka konkurencija.
To udruživanje je trebalo i da "Nisanu", koji je u opadanju, pomogne da se zaštiti od neprijateljskog preuzimanja koje je planirao tajvanski div iz oblasti elektronske industrije "Fokskon", koji gaji velike ambicije u vezi sa uplivom u automobilsku industriju.
"Nisan", koji trenutno zapošljava oko 133.000 radnika širom sveta, u fiskalnoj 2024. godini je ostvario neto profit od 2,8 milijardi dolara, dok je "Honda", u čijim postrojenjima, istraživačkim centrima i kancelarijama radi 144.000 ljudi, u istom periodu stekla čisti dobitak od 7,1 milijardu dolara.
Prošle godine "Honda" je prodala oko 4,1 milion automobila, a "Nisan" blizu 3,4 miliona.
Interesantno je da je deset godina ranije, u 2014, "Nisan" uspeo da nađe kupce za čak 5,2 milion svojih četvorotočkaša, dok je "Honda" bila udomila 4,3 miliona automobila, otprilike isto kao i u 2024.
Коментари