Украјинско жито плови Дунавом, а може и Савом – нови живот за речни транспорт у Србији
Рат у Украјини, али и климатске промене и пандемија указали су на потребу проналаска ефикаснијих и стабилнијих начина транспорта. За сигурније снабдевање Европске уније, Србија са Дунавом и Савом је значајан део у ланцу водног транспорта. И то се већ види кроз пораст превоза житарица из Украјине Дунавом. По окончању рата очекује се и да се истим путем превози опрема за обнову.
Србија има водне путеве који сада добијају на значају. Да би се прилика искористила, треба и уложити у пратећу инфраструктуру.
"Да би тај транспорт био ефикасан, неопходно је унапређење инфраструктуре, јер се све чешће помиње интермодалност, где имамо једну везу између лука железнице и друмског саобраћаја, да то функционише ефикасно. Оно што је овде битно је да су укључене све земље Дунавског и Црноморског региона и оно што нас практично не кошта ништа, а то је унапређење процедура", истиче Владо Ковачевић, директор Продуктне берзе Нови Сад.
Како искористити Дунав и Саву
Украјина ове године очекује принос од 57 милиона тона житарица. А већ сада четвртина ка Европи иде Дунавом. Али шта када и моћни Дунав са 2.000 километара пловности почне да трпи због суше.
"Да би се река користила, неопходна је навигација и да се обезбеди најмањи газ од два и по метра. Тамо где су уска грла морале би да буду укотвљене резервне барже да преузму и растерете део бродова. Тај систем се користио и пре 150 година као поуздан, јер је најважнији континуитет превоза без обзира на смањену ефикасност", објашњава Манфред Саиц, директор Дунавске комисије.
Четири земље региона рачунају и на Саву која би могла да буде пловна до Сиска.
"На Сави је потребно продубити 36 критичних тачака због наноса. Осим обележавања рута на реци, неопходно је уложити доста новца у сигурност пловидбе и у ту сврху обезбедили смо донацију од осам милиона долара. Србија се обавезала да реши проблем на ушћу Дрине у Саву и ја верујем да ће то стручњаци урадити", наводи Драган Зељко, извршни секретар Сава комисије.
Транспорт железницом у Европској унији потребно је заказати и до годину дана унапред. Србија би могла да искористи шансу, али и регион.
Идеја за унапређење транспорта има. Има и новца за стратешке пројекте код Европске уније - Западни Балкан је део свеобухватне агенде 20-40 и 20-50.
Коментари