Piloti koji su gasili požar na Novom Beogradu: Tri helikoptera za pola sata bacila 71 tonu vode
Veliki požar u Kineskom tržnom centru na Novom Beogradu puna četiri sata gasilo je 76 vatrogasca-spasilaca sa 25 vozila i tri helikoptera MUP-a. Piloti Borko Vuković i Denis Vojvodić opisali su za RTS borbu sa vatrenom stihijom u urbanim uslovima s čim su se prvi put suočili.
Pilot MUP-a Borko Vuković kaže da je prvi upit za angažovanje helikoptera zbog požara u Kineskom tržnom centru stigao od resornog ministra u 8.21, da bi već prva dva helikoptera poletela u 8.40 do lokacije samog požara, da izvrše izviđanje, odaberu mesto za uzimanje vode kao i pravac naleta za dejstvovanje po objektu koji je zahvatio požar.
Vuković napominje da je dodatnu odgovornost osećao i zbog rada u urbanoj sredini što je bio prvi put.
"Ljudi koji su u okolini objekta, stambene zgrade, dalekovodi, prepreke koje se nalaze u samoj prilaznoj ravni, izazvali su malo veće opterećenje za same posade, ali je nešto što nije bilo nemoguće izvesti", dodao je Vuković.
Na pitanje da li je teže leteti iznad delova grada, urbanih prostora, nego, recimo,šume ili planine, Denis Vojvodić napominje da svaka situacija ima svoje specifičnosti.
"Operacije gašenja požara su zahtevne same po sebi, traže maksimalnu koncentraciju, uglavnom su to male visine, gašenje požara se odvija u skučenim prostorima za uzimanje vode, a iznad grada dodatno otežavaju gašenje same zgrade, dalekovod koji se proteže neposredno kod tržnog centra."
Vojvodić navodi da u jednom naletu, od tri helikopetara koja su angažovana juče, H-145 može da ponese 600 litara vode, "bel 212" 1.200 litara a "kamov" K-32 čak četiri hiljade litara.
Borko Vuković kaže da su u sredu ta tri helikoptera ostvarili za pola sata 37 bacanja vode i ukupne mase 71 tonu vode.
Dodaje da je još jedna specifičnost pored premijere gašnjenja u gradskim uslovima i to što je prvi put upotrebljen helikopter K-32.
Pilot Vuković je istakao da je "kamov" pokazao veliku prednost kod velikih požara, zbog mogućnosti da izbaci veliku količinu vode.
Vojvodić kaže da su sve vreme leta bili u koordinaciji sa kontrolom leta koja im obezbeđuje da vazdušni prostor u kom se operacija odvija bude čist.
Zahvatanje vode, kako ukazuje, sa reke Save u neposrednoj blizini samog mesta požara, omogućilo je da ta operacija teče u nerekidnom lancu.
"Helikopteri su išli jedan za drugim sa vrlo kratkim intervalom, što je značajno pojačalo efekate dejstva", dodaje Denis Vojvodić.
Naveli su da im je drago što su učinili ono što je trebalo ali i da su profesionalci i da je to deo njihovog posla.
Коментари