Gradski prevoz spušta se na reke, kada će Beograđani na posao putovati Dunavom i Savom
Već sledeće godine Beograd bi mogao javni prevoz da spusti i na reke. Raspisan je tender za firmu koja bi zajedno sa gradom učestvovala u realizaciji tog projekta. Planirano je da brodovi budu zatvoreni, kako bi mogli da se koriste po svim vremenskim uslovima, a važila bi ista kartica za plaćanje kao u vozilima gradskog prevoza.
Od zemunskog keja do Dorćola za 12 minuta. Od Borče do Karaburme za desetak. Moguće ako vas rekom preveze putnički brod. Stručnjaci Saobraćajnog fakulteta koji su radili taj projekat tvrde da brzina transporta nije jedina prednost putovanja rekom.
"Projekat je od izuzetnog značaja zato što se njime ne samo smanjuju gužve u kopnenom transportu, već se smanjuje uticaj na životnu sredinu koji se ogleda u smanjenju emisije buke, ali i drugih elemenata, pre svega zaštite vazduha", objašnjava prof. dr Branko Milovanović sa Saobraćajnog fakulteta.
Putnike bi trebalo da prevozi 11 brodova, a u jedan bi moglo da stane oko 70 ljudi. Polazili bi na svakih 20 minuta.
Odavno se priča o ovom planu, ali sada je prvi put raspisan tender za firmu koja će zajedno sa Gradom realizovati projekat. Najkasnije do februara trebalo bi da se zna koja je to kompanija. Postoji plan za prve dve linije, a biće ih još i do udaljenijih delova grada.
"Ovaj prevoz će obuhvatiti sve opštine, od Obrenovca do Grocke i Zemuna, tako da će oni koji žive u blizini reke moći da koriste rečni prevoz", ističe zamenik gradonačelnika Goran Vesić.
Ovaj vid prevoza već je razvijen u gradovima Evrope.
"Mi smo gledali iskustva drugih pa smo onda videli kako bi to moglo da se prilagodi nama i našem podsistemu. Svaka reka je za sebe, svaki plovni put je za sebe, nemoguće je koristiti iskustvo drugih u našem slučaju", navodi prof. dr Vladislav Maraš sa Saobraćajnog fakulteta.
Prevoz će funkcionisati i zimi i leti
Pristaništa će biti u blizini autobuskih i tramvajskih stanica kako bi građanima bilo lakše da presednu.
Ovaj prevoz će funkcionisati i zimi i leti jer će brodovi biti zatvoreni. Praksa je pokazala da rastu i cene nekretnina pored pristaništa – stanica.
"Te nekretnine u nekim slučajevima mogu da se povećaju za čak 10 odsto, tako da je višestruki značaj ovo prevoza, i ekonomski i društveni, i nije samo vezano za naplatu karata i taj finansijski momenat", navodi profesor Maraš.
Trebalo bi da ugovor između Grada i kompanije bude potpisan na 30 godina. Firma koja dobije posao na tenderu biće u obavezi da izgradi marinu za prihvat brodova i depo za njihovo održavanje.
Uz Budimpeštu, Roterdam, Stokholm, Njujork, možda će i Beograd sledeće godine dobiti svoj rečni gradski prevoz.
Коментари