Читај ми!

TV prozor

Sećanje na Milana Vlajčića, drugi dan

Milan Vlajčić (Beograd, 23. avgust 1939 - Beograd, 09.02.2022), novinar, književnik, književni i filmski kritičar

Vlajino lično viđenje - pozvali smo, 2009. godine, televizijskog i filmskog kritičara "Politike" Milana Vlajčića da nam da neophodna "uputsva za gledanje i slušanje" jedne od njegovih emisija intervjua koje je za Televiziju Beograd radio pre skoro 30 godina, a rastali smo se, dogovorivši se da će "Trezor" reprizirati njegove četiri emisije portreta, a on će za "Trezor" da snimi jednu novu emisiju za davno završenu autorsku seriju Lično viđenje... Tako je i bilo, u avgustu 2009, emitovan je Aleksa Čelebenović, Učesnik i svedok (1987), u novembru Predrag Milojević, Lično viđenje (1979); Božidar Kovačević, Lično viđenje (1978), Ratko Dražević, Učesnik i svedok (1987) i premijerno Peternek, Lično viđenje (2009).
Iz tog snimanje, avgusta 2009. Vlajčić je govorio o svom autorskom radnom stažu u programima Televizije Beograd: "Na poziv Zore Korać, snimio sam od 1979. deset portreta za seriju Lično viđenje, od 1986. deset portreta za seriju Nešto sasvim lično, a onda je Lika Lukić preuzela taj program, pod nazivom Učesnik i svedok, ona je vodila razgovore, ali je nekoliko puta i mene iskoristila... To su uglavnom bile starije osobe, koje mediji nisu pojeli, mnogi od njih su prvi put videli TV ekipu u svom stanu..." Na pitanje Bojane Andrić kao se pripremao i da li je imao neki saradnički tim za istraživanje, Vlajčić odgovara: "Ne, ne, celog života ja sam sam sebi bio istraživački tim. Odabirao sam ljude o kojima sam sve znao, ali sam imao muke da ih nagovorim na snimanje. Oni su svi imali veliki zazor prema medijima, bojali su se da ih neko ne zloupotrebi, ja sam morao i taj strah da malo razbijem. Onda se radilo tako da se snimi razgovor 18 minuta, pa se pauzira dok se promeni rolna filma... snimi se uvek više, pa se posle probere... Na primer, Čelebonović je jedna fascinantna ličnost, on je nekoliko godina ranije objavio prvu svetsku studiju o kiču koja se zvala "Ulepšani svet". Takva knjiga u svetu nije postojala, jer se o kiču uglavnom govorilo sa sociološkog stanovišta kao umetnosti niže vrednosti, a on je pokazao da kič pripada zapravo građanskoj kulturi i da bez tog ulepšanog sveta građanske kulture ne bi bilo... Neki ljudi smo mi izmakli, jako mi je žao što nisam snimio Dragutina Gostuškog, on je stalno govorio 'ima vremena, ima vremena'.... a posle nije bilo više vremena. Zatim, Pavle Stefanović koji je u toku naših dogovora umro. On je bio takođe fascinantna ličnost, muzikolog, esejista, radoznalac... Ali među snimljenim portretima je Ratko Dražević, koji je bio direktor "Avala filma", pokretač crnog talasa. On je doveden kao oficir Ozne, ali ljudi iz "Avala filma" su ga slomili i Dražević, koji je doveden da bude cenzura - dozvolio da svoje najbolje filmove snime i Puriša i Makavejev i Žika Pavlović... Kasnije kada je emisija bila izmontirana, pažljivo je gledana, neki sjajni delovi su izbačeni, ali ipak, ona ostaje kao jedinstveni dokument o nastanku našeg Crnog talasa, najsvetlijeg poglavlja jugoslovenskog filma u celini..."
Snimano za "Trezor" 12. avgusta na terasi Produkcije RTS i 15. septembra 2009. u knjižari "Beopolis", 12. novembra u Ateljeu Peterneka, a sve emitovano do kraja 2009. godine u ciklusu "Trezor", urednika i autora Bojane Andrić
Za emitovanje u "TV prozoru" sem celovitog intervjua sa Vlajčićem prikazuje se i odlomak iz Vlajčićevog razgovora sa Ratkom Draževićem,.
- Priredili: montažer Nada Dodig Zildžić, saradnik Bojana Andrić
- Snimljeno za "Trezor" 2009, premijerno emitovanje u "TV Prozoru", urednik Milena Jekić Šotra; Redakcija za istoriografiju

Predrag Milojević, Lično viđenje - razgovor Milana Vlajčića sa jednim od najvećih novinara XX veka u Srbiji. Predrag Milojević (1901-1999) je ceo svoj profesionalni vek proveo u "Politici" i proživeo mnoga politička dešavanja. On ostaje najkrupnije ime srpskog novinarstva i jedno od najznačajnijih u evropskim okvirima. Pisao je neprekidno od 1921, pa gotovo sve do svoje smrti u jesen 1999. Jedinstveni je svedok stoleća - kao dopisnik iz inostranstva izbačen je iz pet zemalja. Kao dopisnik iz Nemačke načinio je 1930. intervju sa Hitlerom, tada potcenjenim liderom male stranke. Milojević je nagovestio da će biti nevolja sa ovim opasnim čovekom. Posle toga Hitler nije davao intervjue već samo bespogovorne zapovesti. Znamo šta se dogodilo posle.", komentariše Vlajčić.
- Učesnici: Scenarista i sagovornik Milan Vlajčić, urednik serije Mila Knežević
- Snimano i emitovano 1979, Redakcija programa iz kulture, urednik Zora Korać; reprizirano u "Trezoru" 10.11.2009.

Vlajino lično viđenje,
drugi deo - Još dva primera o sveznalici Vlajčiću, kako su ga prijetelji zvali, i njegovom raznovrsnim i detaljno proučavanim oblastima umetnosti i umetnika. U prvom odlomku upoznaćete Vlajčića kao muzičkog kritičara koji daje uvodu reč pred koncert Johana Sebastijana Baha "Tokata i fuga u g-moll-u" (reditelj Aleksandar Mandić, urednik Snežana Nikolajević, 1986). Drugi odlomak odnosi se na razgovor sa umetničkim fotografom Tomislavom Peternekom (urednik i autor Bojana Andrić, 2009)

- Priredili: montažer Nada Dodig Zildžić, saradnik Bojana Andrić
- Premijerno emitovanje u "TV prozoru", urednik Milena Jekić Šotra; Redakcija za istoriografiju

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом