40 godina posle - Čudesni mandarin

„Čudesni mandarin” komponovao je Bela Bartok 1919. godine prema istoimenoj noveli Melkiora Lenđela, objavljenoj dve godine ranije u januarskom izdanju časopisa „Zapad”.

U toku priprema za premijeru, koja je održana 1926. godine u Kelnu, konzervativni nemački krugovi ocenili su „Čudesni mandarin" kao dekadentno Bartokovo ostvarenje zbog libreta koji je sadržavao snažne seksualne aluzije.

Tadašnji gradonačelnik Kelna, budući državnik Konrad Adenauer zabranio je delo. Za izvođenje baleta nije bilo razumevanja ni u Mađarskoj, Rusiji, kao ni u drugim pozorišnim kućama širom sveta, pošto Bartok nije dozvoljavao preoblikovanje libreta. Godine 1942. godine balet je predstavljen u Rimu.

Koreograf Aurel Milos ga je koncipirao kao grotesknu pantomimu, i sam je tumačio ulogu Mandarina, dok je za izradu scenografije bio zadužen čuveni futuristički slikar Enriko Prampolini. Orkestar je nastupao pod dirigentskom palicom tada mladog Janoša Ferenčika.

Ova postavka otvorila je „Čudesnom mandarinu" put i u druge italijanske pozorišne kuće, kao i na festivale. Međutim, tek postavka baleta iz 1956. godine koreografa i reditelja Đule Harangoza, jednog od osnivača Mađarskog nacionalnog baleta, postavlja temelje svim kasnijim koreografijama ovog Bartokovog scenskog ostvarenja.

repriza 10. novembar u 03:35, 09:35 i 15:35 

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару