Muzika viva
Dela američkih autora objavljena na albumu „Eklektične struje - zora novog veka“ kvarteta Kolder.
Ovaj ansambl je osnovan u Los Anđelesu, a od samih početaka bio je posvećen promovisanju dela savremenih autora napisanih za gudački kvartet, kao i inter-žanrovskih ostvarenja. Na albumu koji ćete slušati u večerašnjoj emisiji nalaze se dela američkih autora rođenih sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka, koji su pre svega aktivni na muzičkim scenama Los Anđelesa i Njujorka.
Na početku emisije čućete kompoziciju Sabina Endrjua Normana, autora koji je bio nominovan za Pulicerovu nagradu, a čija dela izvode Gustavo Dudamel, Marin Alsop, Sajmon Retl i drugi istaknuti interpretatori savremene muzike. Delo pod nazivom Sabina, zasnovano je muzičkim idejama koje se pojavljuju i u Normanovom gudačkom triju Krugovi alabastera, a inspirisano je posetom Rimu i amtosferom u crkvama ovog grada.
Endi Akiho je autor rođen 1979. godine, a na njegovo stvaralaštvo snažno su uticali radovi članova grupe Beng on a Ken, kao i njegovih profesora na univerzitetu Jejl. Godine 2015, osvojio je „Rimsku nagradu", a dela su mu poručivali ugledni ansambli kao što su Filharmonije iz Los Anđelesa i Njujorka. Njegov prvi gudački kvartet, pod nazivom Mobile plovi u zvuk, nastao kao porudžbina kvarteta Kolder, inspirisan je upravo kinetičkim skulpturama ovog američkog vajara.
Autor kompozicije Ono što najviše čuvaš, Ted Hern, rođen je1982. godine. Ovaj kompozitor, pevač i bendlider iz Los Anđelesa i dobitnik Gaudeamusove nagrade, pronalazi inspiraciju u spajanju kontrastnih zvučnih svetova, te ga je novinar „Los Anđeles Tajmsa" opisao kao „najvatrenijeg predstavnika post-žanrovske bruklinske scene". Za delo Ono što najviše čuvaš Hern je inspiraciju pronašao u najnovijim neurološkim istraživanjima, koja su zaključila da što više iz sećanja prizivamo neki događaj, ono postaje manje i manje precizno. Kada mislimo o prošlosti, mi ne izazivamo sam događaj, već naše poslednje prisećanje na njega, te ono postaje „kopija kopije". Hern u svom delu zamišlja kako bi izgledalo „otkrivanje" tog prvobitnog sećanja i misterioznog načina na koji nas ono vraća u prošlost.
U nastavku emisije čućete kompoziciju Interfejs Tristana Periča za gudački kvartet i „jednobitnu" elektroniku. Ovaj njujorški kompozitor i saund umetnik rođen 1982. godine, svoju inspiraciju pronalazi u matematici, fizici i kompjuterskom kodu, a njegova dela su bila nagrađena na prestižnom festivalu Ars Elektronika u Lincu. Časopis WIRE je Peričova dela opisao kao „ogoljeni susret elektronike i organskog" zvuka, a u delu koje večeras slušate, ovaj autor kombinuje elektroniku i zvuk gudačkog kvarteta, dok muzički materijal u pojedinim trenucima izrasta iz bogate riznice pulsirajućih, repetitivnih struktura američkog minimalizma.
U emisiji ćete čuti i kompoziciju Glič za kvartet i elektroniku Danijela Vola. Delo ovog kompozitora rođenog 1980. godine, inspirisano je kratkotrajnom greškom u sistemu koja se naziva „glič". Za autora, pojava ovih grešaka u zvučnom medijumu – šumova ili pucketanja na vinilu ili preskakanja na CD-u, greške u kompresiji u mp3 fajlovima, predstavlja izvor inspiracije, jer su oni amblemi različitih era u muizici. U tom smislu, omaška interpretatora u intonaciji, nedoslednost u fraziranju ili nehotični udarac tokom izvođenja, predstavljaju „glič" prilikom živog izvođenja dela, u kojima autor pronalazi nova značenja i lepotu.
Urednica emisije: Ivana Neimarević
Коментари