Читај ми!

Vek harmonike – Duo Luks Nova: album „Bah kao inspiracija”

Predstavićemo album „Bah kao inspiracija” nemačkog dua Luks Nova, koji čine peruanski gitarista Horhe Paz Verastegi i nemačka harmonikašica Lidija Šmidl. Kompakt-disk sa aranžmanima za harmoniku i gitaru dela Baha, Ramoa i Šostakoviča, kao i ostvarenjima savremenih autora koji su pisali upravo za ovaj duo a kojima je Bah bio direktna inspiracija, u oktobru je objavila izdavačka kuća Genuin iz Lajpciga.

Višestruko nagrađivani duo Luks Nova osnovan je 2012. godine u Barseloni, a trenutno Verastegi i Šmidlova žive i rade u Hamburgu. Istražujući zanimljive umetničke kulture različitih zemalja, ovi mladi umetnici interpretiraju raznovrsne programe čime unose izvesnu svežinu u izvođački repertoar, pre svega predstavljanjem vanevropskih kompozitora. Osim toga, posvećeni su i obrazovanju i promociji mladih talenata. U tom smislu, 2018. godine osnovali su Festival savremene kamerne muzike Hamburški dijalozi, pomažući u stvaranju „dijaloga” između afirmisanih i novih kompozitora i izvođača, koji su na različite načine povezani sa gradom Hamburgom.

Na početku emisije čućete kako duo Luks Nova izvodi ostvarenje pod nazivom Sefardski akcenat / Mimikrija nigerijskog kompozitora Čarlsa Uzora. Ovo delo autor je napisao 2018. godine i posvetio teoretičarki plesa Astrid Kaminski i deo je njegovog ciklusa Mimikrija na kojem radi već punih deset godina. Po rečima Uzora, koncept doma je nezamisliv bez koncepta izgnanstva, a fenomen prikrivanja je zapravo strategija preživljavanja. Iako se u ovom delu poziva na sefardske izbeglice koje su napustile Pirinejsko poluostrvo u 15. veku, i sam autor je kao dete iskusio progon, kada je sa porodicom napustio domovinu tokom građanskog rata između Bijafre i Nigerije i preselio se u Švajcarsku. Principe maskiranja i mimkrije prenosi na svoju muziku, uzimajući zvuke iz prirode, kao što je pev ptica, koje potom elektronski transponuje za osam oktava. U delu Sefardski akcenat / Mimikrija ove ideje dalje produbljuje – zvuk gitare duplira zvukom teorbe na traci i zatim ih elektronski modifikuje, dok zvuk praznih žica i odjek instrumenta, po rečima autora, sugerišu prošla vremena.

Fragmenti sećanja broj 3 Tristana Ksavijera Kestera, mladog američko-nemačkog kompozitora, violončeliste i pedagoga, ostvarenje je iz 2018. godine i deo je projekta u kojem Kester evocira neka daleka sećanja i zvukove povezane sa njima. Za njega je upravo Bahova muzika ono što ga vraća u detinjstvo. Ova kompozicija je i direktno i indirektno povezana sa Bahom, jer u njoj citira njegov kontrapuntkski stil, priseća se njegovih korala, ali i što je podjednako važno, osećanja koja su u njemu budila dela ovog kompozitora, dok ih je u mladosti svirao i uvežbavao.

Ostvarenje Crno svetlo Hose Marija Sančez-Verdu napisao je 2019. godine. U fokusu ovog španskog autora su delikatni mikrotonalni odnosi i dinamički kontrasti. Kroz dramatični luk u kojem se određene frekvencije stalno ponavljaju i nestaju, autor na poetičan način izražava energiju pojave crne, odnosno ultraljubičaste svetlosti. Kao metaforu veze između svetlosti i tame, Sančez-Verdu u jednom momentu integriše i koralni preludijum Kao Isus Hristos u noći Johana Sebastijana Baha.

U nastavku ćete čuti ostvarenje pod nazivom Hamburška bahijana Alehandra Nunjeza Alauke. Ovaj peruanski kompozitor i harmonikaš se nakon poentilizma i atonalnosti u svojim delima okreće neobaroknom stilu i razvijenijoj ornamentaciji. Upravo su to odlike bahijane, a evropske kompozicione tehnike autor vešto kombinuje sa mističnim zvucima Anda. Delo koje večeras slušamo napisano je 2018. godine, a iste godine duo Nova Luks premijerno ga je izveo u Elbskoj filharmoniji.

Potom sledi četvorostavačna kompozicija Gospa od Milosti – Bogorodičina svita za harmoniku i gitaru Sebastijana Šprengera iz 2018. godine. Ovim komadom se autor, kako sam kaže, osvrnuo na status koji u hrišćanstvu zauzima lik Device Marije; crkva je kroz ovu figuru unela integrišuću, žensku komponentu u originalno izrazito patrijarhalno orijentisanu religiju. Takođe, elementi prehrišćanskih i nehrišćanskih kultova, posebno izvan Evrope, su takođe vremenom počeli da se vezuju za lik Device Marije, naglašavajući njenu sposobnost asimilacije različitih uticaja. Šprenger slična svojstva prepoznaje i u muzičkom obliku svite; kao što su rane Bahove svite predstavljale kompoziciju sastavljenu od niza kontrastirajućih stavova, koji evociraju plesove iz različitih geografskih područja, povezujući ih i stvarajući koherentnu celinu, on poseže za nešto savremenijim plesovima. Tako je prvi stav Šprengerove svite zasnovan na kubanskom sinkiljo ritmu, dok drugi i četvrti stav mogu biti shvaćeni kao žiga ili džez valcer. Konačno, treći stav kombinuje odlike slobodnog bluza sa baroknom pavanom.

Urednica emisije Marija Vuković

Коментари

koga je stid od lepote
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo!
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Лепше Боље Паметније
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Negovanje antivrednosti
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Svaka čast
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару