Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti
U ciklusu POZORIŠNE AKTUELNOSTI, koji emitujemo utorkom, možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na dve predstave Narodnog pozorišta iz Sombora: prvo će biti reči o komadu Morisa Meterlinka „Plava ptica” u režiji Sonje Petrović, a potom o drami Toma Kempinskog „Duet za solistu”, koju je režirala Nataša Radulović.
Na otvaranju 25. Pozorišnog maratona, veoma specifične teatarske manifestacije koja već četvrt veka predstavlja jednu od najvećih atrakcija domaćeg pozorišnog života, somborsko Narodno pozorište je iste večeri izvelo čak dve premijere. Kako nas obaveštava Aleksandar Milosavljević: „ovogodišnji somborski festival je, kažu organizatori, na jedvite jade našao finansijska sredstva da bi svojoj redovnoj publici, koju čine Somborci ali i posetioci koji u ovaj grad već godinama dolaze s raznih strana samo zbog Maratona, a novac su, vele, obezbedili iz sopstvenih prihoda, praktično ga sami od sebe „ukrali", smatrajući da bi bilo neozbiljno da ova manifestacija bude ukinuta posle 25 godina uspešnog postojanja".
Komad Morisa Meterlinka Plava ptica veoma retko se može videti na našim scenama, a razlog tome je u činjenici da je teško razlučiti kome je ovaj komad namenjen - deci ili odraslima; ta je dilema potiče otuda što je Meterlink napisao simbolističku dramu opterećenu naglašeno formulisanom tezom, a njegov komad žanrovski najviše naliči bajci. Rediteljka somborske predstave Sonja Petrović odlučila je da pomiri ove krajnosti pa je svoju koncepciju bazirala na srednjem putu, dakle, obraća se i deci i odraslima, te otuda upada u zamku zbog koje, logično, njena Plava ptica ostaje negde na sredini između dva sveta. U njoj ima od svega pomalo: i detinje vizure na svet koju deca tokom svojih lutanja otkrivaju jedne dramatične noći, ali i filozofiranja o suštini čovekove sudbine. Ipak, u saradnji sa scenografkinjom Erikom Vujić i kostimografkinjom Jasminom Radujko, Sonja Petrović je ovako koncipiranu bajku smestila u veoma zanimljiv scenski prostor, rediteljski je razigravajući autentičnim teatarskim sredstvima, zajedno sa glumcima - Tijanom Marković, Milošem Lazićem, Katarinom Bradonjić, Bojanom Milanović, Nemanjom Bakićem, Sonjom Isailović, Đorđem Živadinovićem Grgurom, Grigorijem Jakišićem, kao i sa dojaenom somborskog teatra Davidom Tasićem Dafom.
Duet za solistu Toma Kampinskog je drama o o violinistkinji koja, razbolevši se od multiple skleroze, mora da prekine izuzetno uspešnu karijeru. Udata za ništa manje poznatog i uspešnog muzičara, ona je kompletan svoj život vezala za muziku i sada, suočena sa bolešću koja je postepeno onemogućava da svira, u sebi vodi dramatičnu borbu ne samo za produžetak života nego i za smisao života u novim okolnostima. U toj borbi joj na psihološkom planu pomaže psihijatar koga je angažovao njen muž. Po rečima Aleksandra Milosavevića: „Dramatične okolnosti koje menjaju poglede na život i vlastitu poziciju u tom životu, složeni i veoma dinamični međuljudski odnosi, dubinska samopreispitivanja, suočavanje sa svojim i tuđim istinama, ali i veoma kratki „rezovi" između pojedinih faza kroz koje prolaze akteri ove drame, zahtevali su od dvoje glumaca ne samo perfekciju izraza nego i veliku uigranost, efektnu partnersku igru, što su Ivana V. Jovanović i Srđan Aleksić i pokazali. U tome od ogromne pomoći bila rediteljka Nataša Radulović; pažljivo usmeravajući sve tokove ove dramske priče, vodeći računa o ritmu igre i svakako pomažući glumcima da ostvare maksimalan učinak, ona je svoj posao - nesumnjivo nezahvalan kada je reč o ovakvoj vrsti kamernih produkcija - obavila veoma dobro, a somborsko pozorište je dobilo predstavu koja će dugo i uspešno živeti".
Sledećeg utorka, 5. septembra, emitovaćemo Milosavljevićev osvrt na dramu Miroslava Krleže U agoniji, u režiji Ane Đorđević i produkciji Beo arta 2015, kao i na komad Ninoslava Đorđevića Rubište, koji je u Šabačkom pozorištu režirao Kokan Maldenović.
Urednica ciklusa Tanja Mijović.
Коментари