Читај ми!

„Ja svako i druge pesne“ Borivoja Gerzića

Ne obazirući se previše na književnu modu, ali vodeći računa o jeziku i formi, Borivoje Gerzić u novoj zbirci pesama, odnosno „pesana“ predstavlja nam poetskog junaka koji nije revolucionarni buntovnik, već aktivni posmatrač okruženja čija aktivnost nije „aktivizam“ već introspekcija.

Flober, majstor među stilistima,  primenjivao je kreativni metod jednostavan naizgled ali efikasan samo u slučajevima autentičnog literarnog talenta.

„Umetnik“, zabeležio je on u Pismima, „treba da bude u svom delu kao Bog u svemiru, nevidljiv a svemoćan“.

Ovaj autopoetički iskaz mogao bi danas, u eri ispovednih narativa i dominacije autofikcionalne proze, proći kao dobar savet piscima fokusiranih na vlastiti doživljaj okruženja u meri koja poništava autorsku distancu od teksta i vlastitu percepciju proglašava jedinom mogućom.

No, vreme će pokazati sudbinu modernih romanesknih  ispovesti.

Mi ovoga puta skrećemo pažnju na jednu pesničku zbirku a gde je „lirski subjekt“, tu je i autorsko „ja“ , gde je autorko „ja“, tu je često i ispovedna forma ali prilično drugačije teksture od dominantnih proznih autofikcija.

Pisac i prevodilac Borivoje Gerzić ima u ovoj kulturi dugogodišnji literarni staž. Njegove zbirke priča, njegov leksikografski rad, nekoliko pozorišnih komada te studija o fenomenu smrti i biografija o Beketu poznati su iskrenim tragaocima za individualnim i apartnim glasom u kulturi.

Gerzić je potvrdio to svojim zbirkama priča pre svega koje plene uverljivošću a ne pripadaju doslovno stvarnosnom konceptu izgradnje likova i toka pripovedanja, zavode izvesnom „oneobičavajućom“ situacijom a nisu na tragu fantastičke literarne tradicije, postavljaju egzistencijalističke upitanosti a ne zamaraju beskrajnim refleksijama.

Pre bi se moglo reći da Gerzić, sledeći unutarnji imperativ ispitivanja sebe i vlastite pozicije, razgrađuje spoljašnji svet ne bi li ga ponovo izgradio u nekakvom Alisinom ogledalu iza kojeg zemlja čuda ne postoji ali su zbivanja čudesna u svojim uverljivim obličjima.

Tačnije, Gerzić piše tako da se ne obazire mnogo na književnu modu ali mu je važan jezik i forma koja ga prati.

Ovoga puta, Gerzić je pomenuti unutarnji imperativ ispitivanja ličnog i spoljašnjeg ugradio u jednu pesničku zbirku, “Ja svako i druge pesne” u izdanju kuće Rende.

I odmah, na početku, uvodnom pesmom, direktno dao do znanja da sledi staru ideju o umetniku kao demijurgu, ovde, u ovoj zbirci, biblijskom demijurgu koji stvara za sedam dana.

Samo što je ovaj demijurg čovek-pisac savremenosti koji zna da postoji auto, zna za postojanje automobila, za izvesnost društva izvan prirode, i koga upravo to saznanje udaljava od urbane sudbine i približava početku, onom iz biblijskog Postanja.

Tako Gerzić uvodi jednog specifičnog poetskog junaka, savremenog i arhaičnog čija savremenost duguje prizoru prošlog kada junak liči na kakvog biblijskog proroka a njegove pesme postanu arhaizovane „pesne“.

Toliko hvaljen savremeni proces individualizacije u zbirci “Ja svako”, zamenjuje se procesom identifikacije s mnoštvom.

„može li se govoriti o jednom čoveku

a da se ne govori o svim ljudima

može li se govoriti o jednom narodu

a da se ne govori o svim narodima

može li išta biti rečeno o jednom živom biću

a da nije reč o svim živim bićima“

Gerzićevi stihovi imaju narativnost i ritmičnost, oni su dovoljno narativni da predstave prizor iz prirode kojom je junak okružen: 

„drveće ćuti i raste

vetar zaneo u krošnjama

u bagremu pčela stremi

nektaru

pola drveta odustalo

pola nastavlja“

I savršeno sažeti da u toj sažetosti akumuliraju kompleksna značenja.

Tamo gde se naracija širi u opis događaja, čitalac prati zbivanja često na ivici oniričkog. Te poetske celine ponekad koriste element fantastike da poentiraju značenje svakodnevice, ponekad su sinteza događaja i filozofske upitanosti o granici čovekove slobode, misteriji identiteta,odnosu istine i privida, kolektiva i pojedinca, (ne)mogućnosti verbalnog iskazivanja očiglednog itd...

Gerzićev poetski junak nije revolucionarni buntovnik, on je radije aktivni posmatrač okruženja čija aktivnost nije „aktivizam“ već introspekcija:

„nisam dovoljno nepošten

da zastupam radikalnu promenu

sveta

kad nisam sposoban

radikalno

da promenim sebe.“

Čitalac se kroz tekst pesničke zbirke „Ja svako i druge pesne“ kreće lako no „prohodnost“ iskaza samo je spretna jezička mimikrija kojom autor neprekidno, iz „pesne“ u „pesnu“, potvrđuje celinu kao jedinstvo suprotnosti, prisustvo vlastitog „ja“ u mnoštvu koje valja razumeti i kada se čini da je taj jedan, junak, poput kakvog starozavetnog proroka okrenuo leđa svetu i posvetio se životu iza granice mogućeg.

Autor, kao onaj Floberov Bog u svemiru, vodi priču, oslikava prizore, ima mišljenje o mnoštvu likova koji promiču kroz te poetske slike, one su nekad groteskne, fantastičke, predimenzionirane i začudne, i u tom procesu oslikavanja predstavlja „život kakav jeste“, da se poslužim nazivom jedne Gerzićeve zbirke priča. Bez „naravoučenija“ čitaocima.  

Spolja izložen pogledu posmatrača, iznutra je to opasan život i nepredvidiv, zahtevan i vibrantan. Izazov za autora koji nema nameru da ga savlada, dovoljno je opisati ga metodom suverenog autorskog glasa.

среда, 07. август 2024.
20° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару