Propaganda ista, sredstva se menjaju – izložba u Vojnom muzeju o „hartijama jednog vremena“
Danas preko društvenih mreža i televizije, a nekada sa plakata i proglasa – propaganda je ista, samo se sredstva menjaju. Koliko je bila strašna nemačka ratna propaganda ovde u Srbiji, najbolje ćete moći da osetite ako obiđete Vojni muzej na Kalemegdanu. A valjalo bi, kako zbog minulih vremena, tako i zbog onih koja dolaze.
Kako biste reagovali da vidite ispred sebe objavu, kojom su nemačke okupacione vlasti naredile da se za jednog ubijenog vojnika strelja stotinu, a za ranjenog 50 građana Srbije, na osnovu koje je streljano oko 3.000 učenika i građana Kragujevca? Upravo ta objava i još stotine dokumenata su, posle osam decenija u Vojnom muzeju na Kalemegdanu, predstavljeni na izložbi pod nazivom Hartije jednog vremena, nemačka ratna propaganda od 1941. do 1944. Niko nije ravnodušan prema porukama koje ovi plakati nose.
Samo jedan pogled na plakate, pokazuje da se u poslednjih 80 godina nije mnogo promenilo kada je reč o ratnoj propagandi. Jake i jasne poruke, definisane ciljne grupe i upečatljive slike, koje nikoga ne ostavljaju ravnodušnim.
„Povodom 145 godina od nastanka Vojnog muzeja i njegovog formiranja, priredili smo izložbu Hartije jednog vremena, nemačka ratna propaganda. Radi se o nemačkoj ratnoj propagandi koja je sprovođena na teritoriji okupirane Jugoslavije, težišno Srbije, u periodu od 1941. do 1944. godine. Napomenuo bih da je izložba izazvala veliku pažnju javnosti, te da smo zato odlučili da je produžimo do 12. januara 2024. godine“, kaže potpukovnik Milivoje Milisavljević, direktor Vojnog muzeja Beograd.
Izložba je podeljena na šest tematskih celina sa namerom da se prikažu pravci delovanja nemačke propagande, koja je obuhvatala ceo svet, i njeni ciljevi.
Deo plakata rađen je u Berlinu i bio je namenjen pre svega nepismenima, koji su samo preko slike mogli da prihvate propagandne poruke.
Zanimljivo je da je izložbu koju su Nemci organizovali u Beogradu 1941. godine posetilo čak 90.000 ljudi.
„U centru tih plakata su poruke koje se odnose na srpskog seljaka, kada bi video plakate, koje 70 posto jednog plakata zauzima slika, koja je bila glavna vizuelna komunikacija sa stanovništvom, kada bi videli sliku, mnogo bi lakše primili tu poruku i faktički bili izmanipulisani“, rekla je Milica Jakovljević, kustos i autor izložbe.
Izložbu u Vojnom muzeju zainteresovani mogu da posete do 12. januara naredne godine.
Коментари