Зашто се слепи противе електричним аутомобилима
Све је више електричних аутомобила на улицама и путевима. Они не само да су еколошки прихватљивији већ су и много тиши. Али, за једну групу људи то може да представља проблем.
Готово нечујно кретање модерних аутомобила на електрични погон је за кориснике и за животну средину позитиван аспект, као и нулта емисија загађења издувним гасовима. Једино што је преостало јесте звук који стварају точкови у контакту са подлогом.
То, међутим, за људе који се више ослањају на слух него на вид може да буде велики проблем.
Многи електрични аутомобили зато поседују уређаје који емитују вештачки звук мотора, али тај звук не одаје много, рецимо то колико снажно аутомобил убрзава.
Електрични аутомобили морају звуком да имитирају моторе с унутрашњим сагоревањем
На то је недавно указало и Немачко удружење слепих и слабовидих особа. "Код аутомобила с унутрашњим сагоревањем може се чути колико возач снажно даје гас, да ли убрзава снажно или благо", каже председник Удружења Ханс-Вернер Ланге. Код система који ствара вештачке звукове вожње "Авас", звукови међутим не одају баш много.
"Било би добро када би се индустрија оријентисала према познатим звуковима мотора са унутрашњим сагоревањем", каже Ланге.
Како је објаснио Савез немачке аутомобилске индустрије (ВДА), систем „Авас“ (Acustic Vehicle Alerting System) од 2021. обавезан је у свим електричним аутомобилима. Али, тај се систем искључује код брзине од 20 километара на сат.
Ланге објашњава да се слепе особе у саобраћају ослањају на звук који долази од аутомобила: колико снажно возач притиска папучицу за гас и да ли је то довољно да на време пређем улицу?
Снажнији звукови за боље препознавање
Једно истраживање је показало да слепе особе убрзање електричних аутомобила процењују много ниже него код аутомобила с унутрашњим сагоревањем. "То, код слепих људи, може да доведе до погрешних и фаталних одлука у саобраћају", каже Ланге.
ВДА, међутим, наводи да су међународни стандарди за употребу звукова донесени у сарадњи с удружењима слепих. Произвођачи могу унутар задатих вредности сами да одреде који звукови улазе у нове аутомобиле. Понекад се чак и свесно имитирају звукови које производе мотори с унутрашњим сагоревањем.
Научници, који су по налогу осигуравајућих друштава истраживали тај сектор, 2022. су препоручили промене "Аваса" с тежиштем на лакшем препознавању убрзања. Такође се препоручује активирање "Аваса" и код брзина већих од 20 километара на час.
"Код брзина изнад 20 километара на час је тешко само на основу звука точкова проценити брзину возила", закључује Ланге.
Коментари