Симбол медитеранске исхране у кризи због суше и гаса
О томе колико је парадајз важан за привреду Италије говоре подаци да је по производњи тог поврћа прва у Европи и друга на свету, после Калифорније. Петнаест одсто читаве светске производње парадајза је управо у Италији, што јој доноси годишњу зараду од скоро четири милијарде евра. Међутим, у овом моменту се читав сектор налази у кризи због лоше бербе услед великих суша које су погодиле земљу као и због могућности драстичног повећања цене производње.
Екстремни климатски услови који су довели до врелог и сушног лета у Италији умањили су род парадајза за 11 одсто, изјавили су из Колдиретија (највећег италијанског удружења пољопривредника), док из Амитома (удружења које окупља професионалне организације прерађивача зоне Медитерана) саопштавају да ће производња опасти за више од милион тона.
Прошле године у Италији је убрано шест милиона тона парадајза, што ју је ставило на друго место светских произвођача, ове године се процењује да берба неће премашити 5,4 милиона тона.
Такође се страхује од тога да ће се поља на којима се узгаја парадајз драстично смањити, за чак 30 одсто.
Парадајз је симбол медитеранске дијете, а један од најпознатијих производа made in Italy је познати парадајз-сос, концентрат и пире.
Поскупели материјали и транспорт
Поред драматичних климатских услова ту су и високе цене производње које тешко погађају читав пољопривредни сектор: Италијанске компаније се суочавају са значајним повећањима цена, у распону од 170 одсто за ђубриво до 129 одсто за дизел, а то укључује цео ланац снабдевања – од узгоја до прераде.
Стакло, на пример, кошта 30 одсто више него прошле године, картон је поскупео за 45 одсто, а лименке данас коштају 60 одсто више, док је пластика у неким случајевима близу 70 одсто.
Повећању материјала треба додати и повећање у друмском транспорту и за контејнере и поморски транспорт који – захваљујући деликатној међународној ситуацији – бележе пораст који се, према Колдиретијевој анализи, креће од 400 до 1000 одсто.
Данас паковања коштају више од производа које садрже: у флаши парадајз-соса "8 одсто је вредност парадајза", остало су трошкови индустријске производње, материјала и реклама. А повећање цена, почев од гаса, оптерећује џепове потрошача.
Шта кажу произвођачи
Франческо Мути, који је директор познате породичне фирме "Мути" познате по производњи парадајз-сосева, изјавио је за Коријере дела сера:
"Берба се обавља у периоду од 20. јула до 20. септембра, не можемо да смањимо брзину, да продужимо бербу на дуже време, а компаније попут наше су те које највише осећају повећање гаса."
Он додаје да то значи да ће производња парадајза, која Италији доноси зараду од четири милијарде евра, имати екстратрошкове који ће се неизбежно проширити на цео ланац снабдевања.
Према Мутију, потребна је хитна акција – "освежење за компаније, посебно оне које се односе на прераду парадајза које имају само два месеца да га уберу и прераде и сада ризикују да буду пометене поскупљењем".
Иако купцима није тешко да примете драматичан пораст цена у супермаркетима, нешто је теже разумети шта повећање цене гаса значи за велике индустрије.
"У случају велике компаније као што је ‘Мути’ трошкови гаса су утицали свега 2 одсто на укупне трошкове, прошле године је тај процент порастао на 5 а ове на 20 одсто", објашњава предузетник.
Коментари