Усвојен Закон о дуалном образовању

Скупштина Србије је усвојила четири закона из области образовања, међу којима је и Закон о дуалном образовању које ће се реализовати у систему средњег стручног образовања, кроз теоријску наставу и кроз рад код послодавца. Примена тог закона, за који је гласало 135 посланика, док је против било петоро посланика, почеће да се примењује почев од школске 2019/2020. Усвојене су и измене Закона о предшколском, основном и средњем образовању и васпитању, које су предложене ради усклађивања са недавно усвојеним системским Законом о систему образовања и васпитања.

Посланици су усвојили Закон о дуалном образовању, који, како ресорно министарство саопштава, доноси унапређење дела средњег стручног образовања у погледу стицања квалитета дела компетенција које су усклађене са стандардима савременог техничко-технолошког развоја 21. века.

Новоусвојеним законом се уређује систем међу заинтересованим странама, са јединственим циљем да младим људима омогући квалитет знања који се стиче на два места – теоријска знања у школама и практична знања у реалном радном окружењу у компанијама које прате техничко-технолошки развој.

"На овај начин ученици стичу и вештину управљања знањима. Учење кроз рад не представља за ученике 'просте мануелне задатке', већ програмирање, пројектовање и руковођење 'паметним машинама', које су део савремених модерних производних процеса у компанијама", саопштило је Министарство просвете.

Синергија између теоријских и практичних знања омогућена је на недељном нивоу у складу са планом и програмом наставе и учења. За ученике у средњим стручним школама је посебно битно каријерно вођење и саветовање коме се посебно место даје у овом закону, истиче Министарство.

"Систем контроле над стицањем знања кроз овај закон оснажен је у садејству два система. У процесу учења и евалуације учествују наставник практичне наставе (координатор учења кроз рад) и лиценцирани инструктор из компаније (са положеним дидактичко-педагошким вештинама) који заједно реализују, прате и процењују ученичко постигнуће", објашњено је у саопштењу.

Тим законом ученик није у радном односу већ у процесу стицања дела компетенција које се односе на учење кроз рад, а део су прописаног наставног плана и програма. Ученици кроз овај закон стичу компетенције на учењу кроз рад које су неопходне да би након средњег стручног образовања постали стручњаци и да би им било омогућено да стекну знања усклађена са савременим технолошким развојем која могу да сагледају у компанијама.

"Достигнутим квалитетом компетенција који је усклађен са савременим техничко-технолошким развојем, млади постају запошљиви одмах након формалног образовања и на тај начин смањујемо стопу незапослености мадих до 25 година. Такође, дуалним образовањем младима се омогућава и пролазност ка вишим нивоима образовања", указује се у саопштењу.

Надзор над повереним пословима Привредној комори Србије који се односи на стицање компетенција у компанијама, као и над целокупним Законом врши Министарство.

Подршку дуалном образовању у Србији дали су Немачка, Аустрија, Швајцарска, кластер италијанских компанија "Конфиндустрија" и Америчка привредна комора.

"Страни инвеститори не желе јефтину радну снагу већ образоване стручњаке које подржавају кроз формални систем образовања и које на овај начин они подржавају како у својим тако и у домаћим компанијама. На овај начин се такође решава проблем недостатка кадрова у компанијама као и заустављање одлива средстава у неформално образовање које је у претходном периоду српску привреду коштало 3,5 милиона евра", саопштено је након усвајања закона.

Отворена врата компанија показују висок степен друштвене одговорности домаћих и страних компанија, које, поред тога што ученицима омогућавају учење у реалном радном окружењу, омогућавају стипендије свим ученицима који се определе за дуални модел образовања као подршку и мотивацију за процес учења.

"Држава је до сада доста новца улагала у опремање учионица/радионица. С обзиром на то да држава не може да приушти опремање свих учиноца/радионица савременом опремом, реализација дела наставе у реалном радном окружењу омогућиће преусмеравање средстава у неке друге области као што је креирање нових модернизованих профила, истраживања, иновације у настави", закључено је у саопштењу.

У закону нова матура, заштита од насиља, настава на даљину

У средњим школама у Србији биће уведен нови концепт државне матуре који треба да унапреди квалитет средњег образовања и омогући проходност ученицима на следеће нивое образовања, утврђено је изменама Закона о средњем образовању и васпитању које је усвојила Скупштина Србије.

Прецизирано је да се средње образовање завршава полагањем испита на државном нивоу, а врсте тих испита су општа матура, стручна и уметничка матура, завршни испит средњег стручног образовања, специјалистички и мајсторски испит.

Ученик који заврши трогодишње средње стручно образовање по моделу дуалног образовања има право на полагање стручне или опште матуре уколико је савладао програм за стицање компетенција потребних према програму матуре и то после најмање две године по завршетку средњег образовања.

Предвиђено је да ученик који је завршио четврти разред средње школе по интернационалном програму може да полаже интернационалну матуре, а дефинисана је и настава на даљину.

Прописана је обавеза школе да учествује у националним и међународним тестирањима (национална тестирања Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања, ПИСА и ТИМС).

Изменама закона редефинише се време које је предвиђено да ученици проводе у школи, а школа је дужна да реализује слободне активности кроз рад у секцијама и ваннаставним активностима.

Школски програми укључиће и програме заштите од насиља и програме превенције других облика ризичног понашања и програм заштите од дискриминације.

Скупштина је потврдила Споразум о зајму (Пројекат инклузивног предшколског образовања и васпитања) између Србије и Међународне банке за обнову и развој, Конвенцију о нуклеарној сигурности, као и Заједничку конвенцију о сигурности управљања истрошеним горивом и о сигурности управљања радиоактивним отпадом.

Нови чланови Парламентарног одбора за стабилизацију и придруживање биће, поред Весне Марковић из СНС-а која је поново избарана за члана тог тела, и њене страначке колеге Жарко Мићин и Весна Ракоњац.

Нови чланови тог одбора су избарани уместо Александре Ђуровић и Бранислава Блажића из СНС-а, који су разрешени чланства.

Чланства у том одбору разрешен је Бранко Ружић из СПС-а, који је раније поднео оставку на место посланика због избора за министра државне управе и локалне самоуправе, а за новог члана избарана је његова страначка колегиница, посланица Ивана Динић.

Усвојено је и неколико измена одлука о избору чланова и заменика чланова скупштинских одбора које су поднеле посланичке групе СНС-а, СПС-а и ДЈБ-а.

Скупштина ће рад наставити у уторак, 14. новембра, када ће почети нова седница са три тачке дневног реда.

Број коментара 33

Пошаљи коментар
Види још

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 02. октобар 2024.
19° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи