Читај ми!

Да ли криза у глобалном снабдевању може да буде шанса за Србију

Пандемија је уздрмала и светску трговину па је промет робе ове године доживео чак два озбиљна "инфаркта". Први, крајем марта када се у Суецком каналу насукао скоро 400 метара дуг контејнерски брод и блокирао комплетан саобраћај. А онда, и други са затварањем кинеских лука због короне. Професор Милорад Килибарда, шеф Одсека за логистику Саобраћајног факултета оценио је да је Србија део тог глобалног ланца снабдевања али да је код нас боље то, што имамо углавном индустрију компоненти а не финализацију.

Последњих деценија компаније су своју производњу селиле тамо где је јефтина радна снага, повољнији услови и јефтинија производња и то је била Азија, Далеки исток, Кина а за повезивање те производње са потрошњом која је била свуда у свету је кључна логистика, транспорт, ланци снабдевања.

Професор Милорад Килибарда, шеф Одсека за логистику Саобраћајног факултета објашњава да се један најобичнији производ производи на различитим континентима, државама, на различитим локацијама и сва та места производње је потребно повезати са потрошњом, а то се не може без логистике и ланаца снабдевања.

Ради се, каже један ланац где се подразумева потпуна синхонизација свих активности а када се деси поремећај у једној од карика у том ланцу онда настаје ланчана реакција и последице дуж читавог ланца

"Ми смо исто део тог ланца снабдевања, неки ланци се завршавају овде код нас у трговинском делу а оно што је код нас боље ми немамо такву индустрију па да нам она стане у недостатку тих компоненти производа. Наша индустрија се углавном бави производњом компоненти а не финализацијом", навео је Килибарда.

Додаје да су се те последице код нас највише осетиле у трговини. Летос се осетио недостатак грађевинског материјала, дрвета, пластике, метала, цене су скочиле чак 20 до 30 посто због тога.

И у дистрибуцији производа који долазе из Кине, цене су скочиле 20 до 30 посто и то је, истиче Килибарда последица увећања цена транспорта и поремећаја у самом снабдевању.

Додао је и да увозимо и неке производе из текстилне индустрије, играчака и пластике који су доста јефтини и подносе трошкове логистике, тако да је то оно што се код нас и испољава.

"Ми смо исто део тих глобалних прича тако да је свакако и наша привреда погођена", оценио је Килибарда.

Глобални ланци повезивања осетљиви и неотпорни

Истакао је да су примери који су везани за Суецки канал и пандемију јасно показали колико су  осетљиви и неотпорни глобални ланци повезивања и последице тога су генерално застој или прекид производње због недостатка компоненти, несташица или мања понуда производа у трговини а то све производи веће трошкове и веће цене производа.

Навео је да ту има више проблема, пандемија и закрчење кинеских лука су свакако један од узрока у поремећају снабдевања а друго је недостатак бродских капацитета.

"Неки бродари су одлучили да обнове флоту па су хтели да искористе пандемију и старе искључили из транспорта а нове још нису изградили. Нема ни довољно контејнера јер су луке у Америци преко којих треба да се испразне контејнери и врате у Кину у застоју", рекао је Килибарда.

Које су индустрије највише погођене

Нагласио је да су индустрије које имају комплексну производњу као што је аутомобилска и електронска страшно погођене али и неке друге. 

Додао је и да су неке компаније мање биле погођене зато што су се оне бавиле прехраном фармацеутским производа. Сектор транспорта је највише погошен, друмски такође где је проблем с недостатаком возача.

Истакао је да цене расту и да су трошкови поморског транспорта скочили драстично. Тако је допрема контејнера у Европу раније била 1.500 долара а сада се то креће од 10.000 до 15.000. 

"У модној индустрији, текстила и спортске опреме где су компаније своју производњу лоцирале у Вијетнаму и Бангладешу имају такође озбиљне проблеме у ланцима снабдевања. Прехрамбена индустрија, пивска у Америци нема довољно алуминијума за производњу конзерви за пуњење пива", рекао је Килибарда.

Шанса за регион

Сматра да док се пандемија не стави под контролу у читавом свету ланци снабдевања ће бити погођени, да се ланац снабдевања превише глобализовао и да се мора прећи на неку локалну причу.  

"Било је у јавности прича о "Бенетону који хоће пола своје производње из Азије да врати у Медитеранске земље и наш регион има шансу у томе. "Икеа" хоће да врати производњу у Турску. Они се значи приближавају тржишту и глобализација ће се променити зато што ће се рачунати на стабилне и поуздане ланце снабдевања", закључио је Килибарда. 

уторак, 08. октобар 2024.
14° C

Коментари

Re: Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Steta
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Re: Ко би свијету угодио
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Knjiga
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи
Komentar
Амазоновим „Прстеновима моћи" нема помоћи