На излогу једно, у радњи друго – да ли су сезонски попусти често само мамац

Снижења, по правилу, доведу велики број купаца у радње. Тако трговци и у Београду бележе веће гужве од 1. јула, када снижења почињу. На шта треба да обратимо пажњу да нас снижења не би, уместо обрадовала, непријатно изненадила.

У време када су летње распродаје биле релативно непозната пракса, неко је у шали на натпис сејл (SALE) на једном излогу дописао - "Сале није овде". А шта се догађа сада када се Сале вратио, или када су сезонске распродаје постале и законска обавеза?

По Закону о трговини, сезонску гардеробу по нижим ценама можемо да пазаримо два пута годишње – од 1. до 15. јула и од 25. децембра до 10. јануара. За неке је ово прилика да уграбе комад из снова, за неке је много тога и даље недостижно.

"Оно што је битно нагласити и код летњег и код зимског снижења, ево сад конкретно код летњег, да на рафу не сме да се нађе зимска гардероба, значи мора гардероба да одговара баш том годишњем добу. На први поглед на добитку су и потрошачи и купци, али само ако знају своја права јер је велик број обмањујућих пракси и маркетиншких трикова", каже Гордана Средановић из Националне организације потрошача Србије.

Осим сезонских снижења, постоје акције и распродаје. Акције могу да трају највише 30 дана, а термин распродаја користи се само у случајевима када трговац затвара радњу и тада снижење траје док трају залихе. За све постоје правила.

Летње снижење траје, а цене су веома примамљиве. Ипак, у радњи је доста оних који "само гледају". Како кажу, поучени неки претходним искуством научили су да буду опрезни јер трговци некад намерно подигну цену пре снижења, а онда поново под маском снижења само врате на стару.

На излогу једно – у радњи друго. Снижење до 70 одсто, а заправо 50 одсто, па и мање. Натписи ситним словима често крију одговор на питање - зашто на каси рачун буде виши него што смо очекивали.

"Најчешћи вид преваре су тзв. лажна снижења, односно када је цена иста или чак виша него пре куповног подстицаја. Ту ће онда нове законске регулативе да заштите купце, јер је трговац у обавези да најмање 30 дана има оглашену претходну цену пре истицања новог куповног подстицаја“, објашњава Весна Перинчић из Републичке уније потрошача.

Закон још каже да продавац мора јасно и недвосмислено да објави све у вези са снижењем – који артикли су снижени, за колико и до када. Често кршење ових правила пролази неопажено, али ако тржишна инспекција уочи неправилности у раду продавца, изриче казне од 50.000 до два милиона динара.

петак, 04. јул 2025.
30° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом