Читај ми!

Како се контролишу приватне летелице

У Србији има стотинак приватних авиона. "Скај лидер 600" који се у суботу срушио, био је један од најбољих и најбоље опремљених. Обуке у Србији за све типове летелица - ултралаке авионе, змајеве, жирокоптере су најкомплексије и најсложеније, а контроле пилота ригорозне. Једном добијена дозвола, не важи заувек.

Трагедија надомак Бачког Јарка, у којој су настрадали бизнисмен Томислав Ђорђевић и 28-годишњи младић из Београда, покренула је питања – ко проверава приватне летелице и да ли су контроле пилота редовне? Подаци потврђују да Србија спада у земље у којима су ове врсте несрећа ретке. Шта је узрок јучерашњег пада, показаће истрага Центра за истраживање удеса у наредних тридесет дана.

Пилотска клетва: ниско и полако. То се у суботу обистинило, верују у Пилотској школи "Земун Поље". Чекају резултате истраге.

"Ја сам био на лицу места и сигуран сам да његов мотор није радио у пуној снази, а требало је у тој фази да ради", каже Бошко Тодоровић, инструктор летења.

Бошко Тодоровић био је војни пилот 26 година, сада је инструктор летења. Објашњава да се обуке у Србији за све типове летелица – ултралаке авионе, змајеве, жирокоптере – раде по тзв. "ППЛ систему" у пет школа. Да су најкомплексније и најсложеније, а контроле пилота ригорозне. Једном добијена дозвола, не важи заувек.

"Сваке две године сваки пилот мора да прође проверу код људи овлашћених од државе да ту проверу могу да спроведу. Ти људи контролишу да ли пилот задовољава стандарде у управљању авионом које је прописала држава, да ли зна да уради све што треба безбедно", каже Тодоровић.

И пилоте и летелице контролише Директорат цивилног ваздухопловства. Свако ко има више од 5.000 евра – може да набави половну спортску летелицу. Нове вреде и до 150.000 евра. У Србији има стотинак приватних авиона. "Скај лидер 600" који се у суботу срушио, био је један од најбољих и најбоље опремљених.

Александар Годић из Директората цивилног ваздухопловства каже да летелица као и аутомобил који има регистрациону ознаку, има своју сертификацију и регистрацију.

"То је сложен процес где се проверава од саме радионице која има овлашћења да врши надзор авиона, до инспектора који даје сагласност, па до крајње израде папира", објашњава Годић.

С обзиром на експанзију спортског летења у Европи у последњих 20 година, и у Србији у последњих десет година, надлежни кажу да несреће ипак нису честе.

Код доброг дела падова авиона испостави се да летелица није регистрована, и да пилот нема лиценцу. Ваздушни саобраћај, поручују надлежни, и даље је најбезбеднији.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

среда, 17. јул 2024.
37° C

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару