Читај ми!

Креативн дистрикт: Никита Миливојевић

Редитељ Никита Миливојевић већ годинама живи и ради у Грчкој и Србији. Његова позоришна каријера је изузетно богата и узбудљива. У Атини је његов други дом. Више од две деценије ту ствара узбудљиве представе. Емисију смо снимали у Елефсини, Европској престоници културе и Атини.

Дуга и успешна Миливојевићева каријера се може сместити у неколико оквира: од представа које су репертоаре Београдских позоришта водиле у савремене токове, преко ангажованих остварења која су кроз дела класика и савремених писаца критички реаговала на нашу стварност, до богатог опуса који оставља дубок траг у најзначајнијим грчким позориштима, затим важних представа које је режирао у европским позориштима, Шекспир фестивала који је основао и са успехом води, све до представа које је радио у за позориште митским местима: у Делфима, Глоб театру у Лондону, античком Епидаурусу, Европској престоници културе Елефсини. Никита је прошао дуг пут од ангажованог бунтовника деведесетих до редитеља који у својим делима разматра универзалне теме које се тичу људског постојања.

Значајан сегмент Миливојевићевог стваралаштва представља његов "грчки опус", у којем одмах на почетку једна за другом настаје неколико изузетних остварења.

Његове представе Иванов и Злочин и казна у театру Аморе проглашене су позоришним догађајима у Атини, за представу Три сестре добија награду за најбољу режију у атинским позориштима. 

У Националном позоришту у Солуну режира Бекство Булгакова и Чеховљевог Платонова, у Атини Дон Жуана, Лукрецију Борџију, Брехтову Мајку Храброст, Андерграунд по Кустуричином филму и сценарију Душка Ковачевића, представу Чарли Чаплин која је месецима на атинском репертоару.

Емоција и драмтургија снова су нешто што је са Никитиним представама присутно у грчким позориштима. Делфи, Епидаурус, Елефсина... једини је наш редитељ који је режирао на три најславније античке позорнице. Какав чаробан круг! Само то било би сасвим довољно за остварену велику каријеру... У древном античком позришту Епидаурус, као део Атинског фестивала,  режира Аристофанову комедија Плуто коју је најзначајнији грчки комедиограф написао пре две и по хиљаде година, критикујући похлепу и начине којим људи преко ноћи постају богати. Био је то изетан догађај за грчку али и српску културу. За Грчку јер имају посебно поштовање за свако извођење античких дела у овом позоришту, за нас зато што први пут у историји Епидауруса представу режира српски редитељ и где се, такође први пут, чула и реплика на нашем језику. 

У Елефсини, Европској престоници културе, позван је да режира Есхилове Персијанце. Поставља их на месту где се одиграла чувена битка код острва Саламина о којој Есхил пише. Представу почиње на обали, у залазак сунца. Наставља је на броду који публику води до Саламине и завршава по мраку на острву са погледом на место где се одиграо древни сукоб. 

Увек када ради античке драме у представи има нешто наше - наш језик, неку нашу тему, нашег глумца...

У Атини има своја омиљена места - улице испод Акропоља и читав тај аутентичан део града у којем је настајала модерна европска култура. 

У позоришту његов терен су емоције, односи међу људима, карактери, детаљи. Верује да су личне карте редитеља наслови које је радио, да у представама које режира сваки пут оставља део себе, да у свакој проналази везу са властитом личношћу, искуством, карактером. Верује и да је уметност та која даје равнотежу  свету који, како је још Шекспир приметио "константно искаче из зглоба".

Атина је Миливојевићева инспирација, у Србији којој се као Одисеј увек враћа његова Итака, његов идентитет, његов први дом. 

аутор и уредник Оливера Милошевић

сниматељ Милан Ромањук

монтажа Марко Роксандић

режија Милица Митровић

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње