Бртка и Чубраковић у токовима италијанских нових тенденција 60-их

Уметници који мењају станишта и делују на међународној сцени, неретко су изложени ризику да њихово стваралаштво, у срединама где су живели и радили, али и у њиховом домицилном окружењу, буде скрајнуто или заборављено. Такав је случај био и са стваралаштвом две изузетне визуелне уметнице – Мире Бртке и Милене Чубраковић.

Ретроспективна изложба Мире Бртке, која је под насловом Рефлексије, у пролеће 2021. године приређена у Музеја града Београда, отворила је ново поглављ, е када је реч о вредновању и позицији ове свестране уметнице, чији су живот и стваралаштво подједнко везани за простор Италије, као и Југославије и Србије. Но, видећемо, ова изложба покренула је и низ међународних иницијатива.

С друге стране, крајем 2022. године у Уметничкој галерији "Надежда Петровић“ у Чачку приређена је изложба Милене Чубраковић, која је обухватала слике, цртеже и колаже настале у широком временском луку од њеног формативног периода 50-их година 20. века, па све до смрти 2004. године, што је до сада најобимније представљање њеног стваралаштва у Србији. Исте, 1959. године, када и Мира Бртка, Чубраковић се настањује у Риму, где остварује запажену каријеру, а њена дела део су колекције угледне Националне галерије модерне и савремене уметности у Риму. Обе уметнице, опредељене за радикалну апстракцију, биле су чланице међународне уметничке групе Илуминасион, и имале значајне улоге у токвима и формирању италијанских нових тенденција у уметности 60-их година 20. века.

Репозиционирање стваралаштва Мире Бртке, као и Милене Чубраковић, било је полазана тачка истраживања које је, на иницијатицу Фондације Мира Бртка, довело до идеје о реконструкцији три значајне групне међународне изложбе, одржане у Италији 60-их година 20. века, које су отварале нове уметничке токове. Изложбом насловљеном "Нове тенденције 60-их - 10 уметника који су чинили уметничку сцену у Италији 60-их година прошлог века“, коју су Фондација Мира Бртка и Галерија Арте организовале у галерији београдског Студентског културног центра, у децембру минуле године, начињена је делимична реконструкција ових изложби, на основу радова Јапанаца Набуја Абеа и Шуа Такахашија, Немца Алда Шмида, Туркиње Генђај Каспачи, Американке Марше Хафиф, Италијана Бруна Контеа, Паола Пателија, Антониа Франкинија, као и наше две уметнице.

Изложба у београдском Студентском културном центру, као и двојезично монографско издање "Токови нових тенденција у Италији “сегменти суиницијалне етапе истраживања о деловању ових уметника унутар италијанске ликовне сцене 60-их година протеклог века,које је превасходно засновано на оставштини Митре Бртке. Овај јединствени међунардони подухват уједно јесте и својеврсна припрема и најава ретроспективне изложбе Мире Бртке која би ове године требало да буде одржана у Националној галерији модерне и савремене уметности у Риму.

У емисији говоре: Јулка Маринковић, кустоскиња у Уметничкој галерији "Надежда Петровић“ у Чачку, као и чланови међународног Научног савета Фондације Мира Бртка: проф. Франко Пурини, архитекта, др Лудовика Роси Пурини, менаджерка у култури, др Анђело Букарели, визуелни уметник и ликовни критичар, и историчари уметности проф. др Јеша Денегри, Сава Степанов, и Мирослав Родић, кооснивач Фондације Мира Бртка.

Уредник и аутор емисије: Данијела Пурешевић

Режија: Марко Шотра

 

 

Арт зона Арт зона

Autor:
РТС

Серијал месечних емисија АРТ ЗОНА конципиран је као низ монотематских емисија посвећених појединим личностима (уметници, уметничке групе, критичари, кустоси, галеристи, итд), актуелним манифестацијама, проблемима и феноменима савремене домаће и светске ликовне сцене. [ детаљније ]

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво