Читај ми!

Пролеће у прашкој школи

Документарна серија "Пролеће у прашкој школи", по сценарију и у режији Милана Никодијевића, води гледаоце кроз причу о једној познатој фотографији и њеном аутору, о цензури и аутоцензури, о изазовима и страховима у турбулентном времену Прашког пролећа и војне интервенције СССР 1968. године у тадашњој Чехословачкој.

Своје виђење ових догађаја, са дистанцом од педесет година, дају филмски аутори, који су у то време студирали на ФАМУ у Прагу, а касније, када су почели да реализују своја филмска остварења у кинематографији некадашње Југославије сврстани су у "чешку школу" која је изнедрила неке од најзначајнијих филмова земље, која више не постоји. Предраг Пега Поповић је познати директор фотографије, први дипломирани филмски сниматељ у некадашњој Југославији, професор и декан на Факултету драмских уметности у Београду, човек који је снимио 26 играних филмова. У време његовог студирања на престижном ФАМУ у Прагу, заједно са Гораном Марковићем, Срђаном Карановићем, Лорданом Зафрановићем, Гораном Паскаљевићеми, Рајком Грлићем, који учествују у овој документарној ТВ серији, десило се Прашко пролеће 1968, потом интервенција СССР и пет земаља Варшавског пакта и, као парадигматични завршетак, самоспаљивање Јана Палаха у јануару 1969. године.

У трећој епизоди Предраг Пега Поповић на почетку каже: "Поред фотографије мртвог Јана Палаха, коју је читав свет видео, ја сам протесте, које је изазвало његово самоспаљивање и сва остала догађања у Прагу тих неколико дана, снимао и филмском камером. Све те материјале сам предао факултету. Никада их нисам видео".

Пошто je професор Поповић желео да види оно што је некада снимао, повео је екипу у Праг. "Обилазимо болницу у којој је Палах преминуо, његову хумку на гробљу Олшани, атеље вајара Олбрама Зоубека који је урадио посмртну маску, Карлов универзитет где је био ковчег са његовим телом. На ФАМУ и у Националном филмском архиву Чешке покушавамо да нађемо Пегине снимке из тог времена. Све то, уз наше камере, бележи и Пега Поповић филмском камером, истом оном којом је снимао и 1969. године. Ти филмски материјали, сада тако ретки, дају посебан визуелни идентитет овој завршној епизоди серије" - каже сценариста и редитељ Милан Никодијевић.

Учествују: сниматељ Предраг Пега Поповић, редитељ Горан Марковић, редитељ Срђан Карановић, редитељ Рајко Грлић, редитељ Лордан Зафрановић, директор Нациноналног филмског архива Чешке Михал Брегант.

Сценарио и режија: Милан Никодијевић

Коментари

Dobar tekst, ali..
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Zelja za lepotom
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Bravo
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Miss
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару
Treba li zabraniti lepotu?
Избор за Мис Србије на Тргу републике – женско тело на јавном кантару