Читање позоришта: Женски принцип

О женској еманципацији и сексуалности, сукобу женских и политичких принципа, етике и естетике.

У средишту свих представа о којима ће бити речи у овој епизоди су жене. То је њихов најмањи заједнички именитељ. Све једно да ли је реч о борби за еманципацију и слободу, о борби за власт у блату политичких интрига или о контроверзном односу уметника и власти, у позадини свега стоје одређене друштвене околности, економски и политички интереси.

Нова представа Југословенског драмског позоришта има необично дуг наслов: "Шта се догодило након што је Нора напустила мужа или стубови друштава". Овај комад аустријске нобеловке Елфриде Јелинек бритка је критика начела и лимита феминизма, родне равноправности, митологема о еманципацији и самоостварењу, уопште: могућности досезања апсолутне слободе и самосталности. Списатељка идеју о еманципацији жене ставља у различите контексте савременог доба акрибично експлицирајући тезу да еманципација жене (или појединца) од патријархалних оквира, односно машинерије система која дроби и меље све пред собом није могућа.

Описујући бројна искушења и муке с којима се суочава жена на власти, настојећи да ту власт васпостави и одржи, али и да сачува сопствену душу и достојанство, Фридрих Шилер је у трагедији "Марија Стјуарт" заправо исписао интимну драму две жене, шкотске краљице Марије Стјуарт и њене рођаке, енглеске краљице Елизабете. Та лична, посве људска драма о две женске судбине, смештена у окрутни и превртљиви свет мушкараца, грађу црпи из комплексних и противуречних политичких, друштвених и религиозних односа тјудоровске Енглеске, али с нагласком на општељудском и поетском, а мање на повесном и фактографском. У представи Народног позоришта у Београду приказан је сукоб два женска, али и два политичка принципа.

Неразмрсив однос између уметника и власти, ма каква та власт била, вршњак је цивилизације какву познајемо. Мало је за тај однос рећи да је запретен, несазнатљив и конроверзан. Али, шта се догађа ако се врхунска уметност испостави као апотеоза и пропаганда идеологије какав је био фажизам!? У средишту представе „Лени", Битеф театра, је контроверзна немачка редитељка Лени Рифенштал, "свештеница лепоте и зла". Да ли су њени филмови врхунац естетике или дно морала и етике, да ли је реч о врхунској уметности или голој пропаганди.

У данашње време таблоидне стварности јарких, дречавих боја, у друштву спектакла и посуновраћених вредности, није тешко „Лолиту" Владимира Набокова свести на јефтину, сензационалистичку причу о скандалозној еротској вези девојчице и средовечног мушкарца. Управо та замка је избегнута у представи која се приказује у Театру Мадленијанум, а која проблематузује тему дечије сексуалности која се потискује у савременом друштву.

У емисији говоре: Наташа Тапушковић, Снежана Тришић, Тања Мандић Ригонат, Сена Ђоровић, Нада Шаргин и Јована Томић.

Аутор и уредник: Слободан Савић

Читање позоришта Читање позоришта

Autor:
Слободан Савић

Најдуговечнији специјализовани ТВ серијал о савременом позоришту у региону, аутора и уредника Слободана Савића, на програму је једном месечно (РТС 2). [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње