Читај ми!

Стрип – девета муза

Уобличавање приче у сликама постоји колико и човек. У цртеж се уграђује камен, зграда, мисао али пре свега човек са свим манама и врлинама у друштву у коме се затекао. Тако он на цртежу постаје јунак, а наративни облачак усложњава цртеж и даје му карактер какав је аутор желео.

Велико стабло стрипа гранало се током времена, стрип се приближавао многим уметностима, па поред класичне форме има и експерименталну и форму коју обликује аутор у зависности од теме којом се бави.

Наша сцена је умногоме пратила европску и светску а почеци стрипа код нас везују се тридесете године 20. века. Међународни салон стрипа у СКЦ Београд је већ две деценије подршка и ауторима и издавачима. Салон стрипа је место окупљања иностраних и домаћих аутора, место на коме се може видети све оно најбоље што се дешава на пољу стрипа у свету и код нас.

Поред комерцијалног стрипа који је широј публици близак, све чеше су ту и колекционарска издања па су јунаци добили ново рухо – Дилан Дог, Мистер Но, Марти Мистерија, Загор и други.

Много је наших аутора који су оставили трага у стрипу. Брана Николић још у Дечјим новинама, Лазо Средановић са Диканом, Рајко Милошевић Гера са првим вестерном, Радивој Богичевић са Блажом и Јелицом или са стрипом о Словенима који је радио по свом сценарију, Милија Белић у Кекецу и Политикином забавнику… Бане Керац, илустратор и цртач је, између осталог, недавно урадио насловну страну Б новог Магнус стрипа као својеврсни омаж оној из 1968. А ту је и Ђорђе Лобачев који је већ раним радовима постао део стрип сцене Италије и Француске.

Експериментални стрип осваја нову публику, па радови Алексе Гајића, стрипови и анимирани филмови производе магију у којој уживају и аутор и читаоци: Премотавање, Технотајз - Едит и ја или стрипови на различитим подлогама. Сценаристички предложак и различите форме стрипу дају нови простор, уметнички, па тако Драгана Купрешанин, визуелни уметник види простор за стрип као уметнички израз у виду Таписерије, Новог таласа – тродимензионални стрип препознатљив као стрип за слепе… Саша Ракезић - Александар Зограф пак за предложак узима књижевни, историјски текст или своја размишљања о уметнику претвара у стрип-сторију чувајући тако уметника од заборава.

Настао када и филм, стрип има будућност упркос снажном притиску нових технологија, сматрају аутори стрипа.

Аутор емисије: Радица Смиљковић

Уредник: Југослава Ђурица

Редитељ: Бојан Воркапић

Сниматељ: Хаџи Владан Мијаиловић

Монтажа: Весна Грба

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво