понедељак, 10. јун 2024, 21:00
Декодирање науке: Карпманов драмски троугао
Стивен Kарпман, амерички психотерапеут, трансакциони аналитичар и сарадник психијатра и психоаналитичара Ерика Берна, светску славу је стекао 1968. године када је дефинисао концепт Драмског троугла, за анализу динамике међуљудских односа између улога Жртве, Прогониоца и Спасиоца.
Познавање овог концепта, као једног од најмоћнијих концепата трансакционе анализе, веома је драгоцено, јер нам помаже да се боље оријентишемо међу људима, да увидимо како нас позивају да уђемо у различите улоге, и да то избегнемо када нам не одговара.
У већини случајева када разговарамо, јављају се разлике у мишљењу, ставовима, вредностима, што може проузроковати конфликт међу саговорницима. Од нас зависи да ли ће конфликт проузроковати свађу и расправу или ће бити подстицај за продубљивање односа и бољу сарадњу.
Kарпманов драмски троугао постоји у свим структурама, готово код свих људи: породици, пријатељству, партнерским односима, међу колегама, у помагачким професијама. Улазак у Драмски троугао може бити једна од професионалних замки у помагачким професијама. Разумевање Kарпмановог драмског троугла веома је значајно за квалитетнију услугу клијентима, али и у превенцији и очувању менталног здравља помагача.
На крају интеракције свака особа завршава у другој улози и ту почиње драма, јер људи преузимају улоге које се мењају како разговор одмиче. У Kарпмановом драмском троуглу, резултат је увек негативан и сви су на губитку. Гледајући емисију сазнајте да ли се у Kарпманов драмски троугао улази игром случаја или је неко заправо таква особа и по инерцији улази у игру са сваким партнером? Kако препознати позиве у деструктивне игре? Kоја је Kарпманова формула среће за живот без игара?
На тему Карпмановог драмског троугла у емисији нам говоре др мед. Александра Бубера Нинић психијатар и психотерапеут, проф. др Оливера Станојловић Институт за медицинску физиологију Медицинског факултета Универзитета у Београду и МА Ивана Сератлић социјална радница и психодрамска саветница.
Коментари