Читај ми!

Жене у музици

Камерна остварења Арна Бабаџањана, Беджиха Сметане и Ернста Кшенека у извођењу чланица клавирског трија Контрасти. Дела су обједињена на дебитантском албуму ових уметница названом „Епохе и културе у дијалогу”, који је 17. јануара 2025. године објавила немачка издавачка кућа Oehms Classics.

Трио Контрасти је занимљив камерни ансамбл који чине уметнице из Јерменије, Русије и Кине: Нора Шекијан, виолина, Ала Курдиумова, виолончело, и Шуишао Ма, клавир. Критичари истичу да ове младе уметнице у заједничко свирање не учитавају само културне традиције земаља из којих потичу, већ и суптилне и контрастне темпераменте које на јединствен начин спајају кроз музику. Трио су основале 2021. када су биле финалисткиње такмичења Високе школе за музику и позориште у Ростоку, а у јесен исте године, на завршном концерту Фестивала камерне музике у овом немачком граду, привукле су велику пажњу публике и стручне јавности. Од априла 2022. године додатно се усавршавају у Високој школи за музику и позориште у Хамбургу, у класи Никласа Шмита.

У програмској књижици која прати албум истакле су како је романтизам био главна окосница за одабир дела на овом издању: „Романтизам у уметности означио је промену парадигме у начину размишљања стваралаца, а музика је преузела водећу улогу међу уметностима: под утицајем садржаја дела, формална структура композиција почела је да поприма слободније облике. У овом периоду започиње и развој националних стилова у уметности, а романтизам је, уједно, отворио и пут за дијалог између епоха и култура, а који се наставио све до двадесетог века. Иако три дела која смо одабрале за овај албум нису директно повезана, она постоје унутар заједничког, ширег контекста. Наиме, посматрана кроз призму романтичарске парадигме, она делују као станице на путу кроз епохе и културе. Прва станица је – чисти романтизам, друга – модерни неоромантизам, док је трећа – модерни националнизам у огледалу романтизма”, нагласиле су чланице трија Контрасти.

На почетку емисије слушаћете Клавирски трио у ге молу, опус 15 Беджиха Сметане, као пример „чистог” романтизма. Сметана је дело написао 1855. године и у њему представио карактеристичне особине и мотиве ове епохе: снажне емоције, лирски и драматичан карактер дела, као и изражену виртуозност сва три инструмента.

Након тога следи Трио-фантазија, опус 63 Ернста Кшенека. Ово дело обилује лиризмом, а настало је 1929, годину дана након што је композитор ступио у брак са глумицом Бертом Херман. Посветио га је истакнутим уметницима тог доба: пијанисти Артуру Шнабелу, виолинисти Карлу Флешу и виолончелисти Грегору Пјатигорском. Како чланице трија Контрасти истичу: „Попут композиторовог циклуса песама Путопис из аустријских Апла писаног исте, 1929. године, и Трио-фантазија представља израз његове тадашње фасцинације неоромантизмом. Међутим, док је циклус песама резултат Кшенековог интересовања за Шубертову музику, Трио-фантазија више подсећа на музику Густава Малера... а занимљиво је подсетити да је Кшенек на захтев Алме Малер радио на довршавању Малерове Десете симфоније и одлично је познавао његов опус”.

Емисију ће заокружити Клавирски трио у фис молу Арна Бабаџањана, из 1952. године. У ово остварење композитор је унео обиље мотива јерменске традиционалне музике, оштре ритмове и гипке мелодијске линије, док, како саме чланице трија напомињу, „снажна клавирска деоница може да се тумачи и као омаж Рахмањинову, чијем је стваралаштву Бабаџањан био дубоко наклоњен”.

Уредница Ирина Максимовић Шашић

 

 

 

 

 

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом