недеља, 19.01.2025, 21:30 -> 13:29
štampajЖене у музици – Луиз Фаренк
Слушаћете три оркестарска дела Луиз Фаренк, француске композиторке, пијанисткиње и педагошкиње чији се живот одвијао од 1804. до 1875. године. Дела ове ауторке свирају чланови Оркестра Инсула под управом диригенткиње Лоранс Екилбе која је 2017. основала овај ансамбл, данас резидентни оркестар париског Музичког центра La Seine Musicale. Снимке је у оквиру двоструког компакт-диска објавила издавачка кућа ERATO 2023. године, а ово је уједно и први звучни запис комплетних симфонијских остварења Луиз Фаренк интерпретиран на инструментима из епохе.
Фаренк је од најранијег детињства имала снажну подршку породице у намери да музику одабере за свој животни позив. Најпре се истакла као пијанисткиња, а 1842. године и сама је постала редовна професорка клавира на Конзерваторијуму у француској престоници. На почетку каријере, у другој деценији деветнаестог века, свирала је Бетовенова клавирска дела и писала претежно камерне композиције које су изводили истакнути музичари њеног времена. Занимљив је податак да је Јозеф Јоахим, прослављени мађарски виолиниста и диригент, заслужан за велики успех који је њен Нонет за дуваче и гудаче побрао на премијери, а потом и за промовисање других камерних остварења ове ауторке широм Европе. Од средине тридесетих година деветнаестог века Луиз Фаренк је фокус усмерила на оркестарску музику немачке школе, па се у њеном до сада откривеном опусу налази седам оркестарских дела: три симфоније, две увертире, као и варијације за клавир и оркестар опус 4 и опус 25. Како истичу музиколози, ова дела се по богатству имагинације, елеганцији и вештини музичког писма могу упоредити са остварењима Феликса Менделсона и Роберта Шумана. Међутим, симфонијска дела Луиз Фаренк нису била занимљива музичарима њеног времена, а музиколози као претпоставку наводе да је реч о предрасудама које су постојале према женском стваралаштву и, вероватно, неспремности великих ансамбала да ове композиције уврсте у свој репертоар. Интересовање за оркестарски опус ове ауторке појавило се тек у двадесетом веку.
Уредница Ирина Максимовић Шашић
Коментари