среда, 25.12.2024, 00:00 -> 14:12
štampajМузеј звука
Божићна миса „Puer natus est nobis” Томаса Талиса
Ова миса заснована је на истоименом божићном коралу и представља један од најразвијенијих ординаријума који су настали у Енглеској током 16. века. Сама мелодија која се користи као кантус фирмус постављена је у нотама дугог трајања, како би се изнад ње спроводила имитација, те је тако продужено и трајање сваког става. Нема сумње да је повод за настанак овог монументалног дела била нека изузетно значајна прилика, највероватније посета шпанског краља Филипа II Енглеској, када се оженио Краљицом Мери. Зна се да је Филип био у Лондону на Божић 1554. године и да су се енглески католици надали да ће се њихов наследник вратити у земљу под окриље папске цркве. Отуда и избор наслова, односно корала – Puer natus est nobis – Племенити дечак је рођен. Оно што је за Талиса представљало посебан изазов, јесте чињеница да је Филип II у Енглеску дошао у пратњи своје чувене „Фламанске капеле”, вероватно најбољег хора на свету у том тренутку, у којем су певали неки од најзначајнијих композитора са континента, међу којима и Филип де Монте. Талис је очигледно имао жељу да импресионира колеге, комбинујући старе и нове технике и инклинирајући ка богатом, фламанском звуку.
Ова Талисова миса, по узору на праксу у Енглеској, не поседује став Кирије, а Кредо, који је имала, данас постоји само у фрагментима, те ћете у емисији слушати ставове Глорија, Санктус и Бенедиктус и Агнус деи.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари