четвртак, 03.10.2024, 21:35 -> 12:07
štampajМузика вива – 70. Међународни Рострум композитора
Ова манифестација, која се сваке године организује под окриљем Интернационалог савета за музику који делује при Унеску, први пут је одржана у Литванији, у Вилњусу, од 14. до 17. маја, а домаћин такмичења је било Удружење композитора Литваније у сарадњи са каналом класичне музике ЛРТ Класика. Током четири дана такмичења, представила се двадесет једна радијска кућа са четири континента, а укупно је изведено 39 дела у две категорије – општој и селекцији аутора до 30 година. У вечерашњој емисији слушаћете дела из селекција Аустрије, Финске, Португала и Летоније.
Аустријски композитор Ото Ванке представио се композицијом под називом Миркографије, чији назив упућује на такозвани „први научни бестселер”, књигу Роберта Хука из 1665, у којој су објављени цртежи инсеката и биљака, посматрани кроз различита сочива. Ванке преузима Хуков принцип, али сада под лупу ставља звучне објекте, кратке инструменталне потезе начињене различитом инструментацијом и подвргава их спектралној анализи. Резултате ове анализе, Ванке организује у кратке мелодијске-хармонске ћелије и ритмичке структуре, од којих гради веће музичке целине. Овај процес фрагментације и понављања, тако се одвија и на микро и на макро-плану, као основни принцип изградње читаве форме дела.
У наставку емисије чућете композицију Пермафрост опус 87 Сесилије Дамстром. Формално, ово дело је замишљено као троставачни концерт за хармонику и гудачки оркестар, а назив је добило према вечито залеђеном тлу које се налази на најсевернијим и најјужнијим деловима наше планете. Последњих деценија, процес глобалног отопљавања довео је, први пут од леденог доба, до отапања пермафроста, из којег се ослобађа велика количина угљен-диоксида, чиме се овај процес додатно убрзава. Инспирацију за називе три става своје композиције Сесилија Дамстром је пронашла управо у најкарактеристичнијим видовима отапања пермафроста; први носи назив „Регресивна отапајућа клизишта”, алудирајући на велика удубљења у земљи, где се тло повукло након отапања воде која се некада налазила унутар пермафроста; други став, „Термокрашка језера” назив је добио према мањим воденим површинама, које се формирају у улегнућима у истопљеном пермафросту, често испуњеним балончићима ослобођеног метана; завршни, трећи став, „Метански кратери” упућује на један од новијих феномена, први пут забележен 2014. године, када накупљени гас експлодира, остављајући за собом огромне кратере у земљи.
Дирљиво, али и узнемирујуће дело Као да је син португалског аутора Педра Лиме настало је у оквиру изложбе „Чувани рат – фотографије португалских војника у Анголи, Гвинеји и Мозамбику од 1961. до 1974” и прати сведочанство бившег војника, који се спријатељио са малим напуштеним дечаком, третирајући га „као свог сина”. Снимљен говор војника, доноси причу о томе како је дечак данима спавао поред ограде, како су га војници примили у бараке, чак му и сашили минијатурну униформу, али су га на крају напустили, по окончању њиховог мандата.
Летонска композиторка Анија Ана Зарина, представила се композицијом Само реци реч која је настала као поруџбина угледног Оркестра Де Ерепријс, а назив потиче од реченице која се изговара у католичкој миси „реци само реч и мој душа ће бити исцељена”. Ова идеја да само једна реч може имати такву моћ, послужила је ауторки као полазиште за размишљање о томе колико једна наша реч, гест, тренутак у времену може значити некој другој особи. Дело је написано за велики ансамбл, исписано је широком покретима којима ауторка ствара ефектне звучне ситуације и уз повремене упливе елемената популарне музике.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари