Студије и оглeди

Славен Требовац: Дијалектика и телеологијa у филму „Зли дуси” Анджеја Вајде

У емисији Студије и огледи 8. и 9. септембра, можете слушати текст Славена Требовца „Дијалектика естетике делања и телеологијa оностраности у филму „Зли дуси” Анджеја Вајде”.

Компатибилно са универзалношћу и свеобухватношћу теме Достојевског изнете у ропману Зли дуси, филм Анджеја Вајде (снимљен 1989. године) успева да реципијенту приближи последице једне назадне идеје и метода у њеној реализацији, сматра Славен Требовац. Иако су и ранији Вајдини филмови, у оквиру доследног курса политичког филма као уметничког опредељења, имали за теме или антифашистичку борбу или обрачун са лажима које је „руски колективизам" сервирао о њој, потпуно је јасно да екранизација романа Зли дуси интегрише целовито искуство и сећање на све ужасе овог облика владавине, посебно у периоду од 1956. до 1981. године. Изношење уметничке истине постало је манифестација историјске истине, али направљен је значајан помак у односу на ранији Вајдин рад, јер се овим филмом успоставља образац вредности бунтовне уметности која излази изван граница националног. Вајда то успева уношењем гледаоца у готово невероватан свет зла, обмане и несреће, а онда га враћајући у реални свет где му даје могућност потпунијег разумевања стварног живота.

Читала Гордана Гачић.
Уредница циклуса Тања Мијовић.



Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом