Хроника Трећег програма

Емитоваћемо осврт Дејана Петровића на филмове Кирила Серебрињикова „Лето” и Ање Кофмел „Крис Швајцарац”, приказане на 24. Сарајево филм фестивалу одржаном од 10. до 17. августа, а потом текст Фате Егановић „Психослајдови или Чарли Чаплин поново игра у (пост)модерним временима”, написан поводом књиге песама Горана Живковића „Психослајдови”.

Са 24. Сарајево филм фестивала, који је одржан од 10. до 17. августа, Дејан Петровић издваја остврерње Кирила Серебрињикова Лето, филм о рок музици у Русији седамдесетих и осамдесетих година двадесетог века, као и друштвено-ангажовано дело Ање Кофмел „Крис Швајцарац" о новинару настрадалом у рату у бившој Југославији.

У филму Лето Серебрињиков се представио у необичном издању, без гневног и бескомпромисног обрушавања на бројне аномалије руске стварности, а такође и без снажне религијске компоненте; насупрот томе, реч је о биографски интонираном делу, које обилује и аутобиографским моментима. Гледаоцу заинтересованом за зачетке рок музике у Русији ово остварење пружа обиље задовољства и суптилно евоцирање духа времена када се чинило да се музиком осваја слобода.

Докуметарац Крис Швајцарац Ања Кофмел је посветила свом рођаку Кристијану Виртенбергу - младом, талентованом и надасве надобудном швајцарском новинару, који је после успешног извештавања о сличним сукобима у Намибији и Јужноафричкој републици, одлучио да у октобру 1991. оде у Загреб у сусрет причи своје каријере. Из непознатих разлога и под неразјашњеним околностима, Крис се у неком моменту придружује „Првој међународној бригади", састављеној од такозваних „паса рата" са Едуардом Флоресом Ћиком на челу, и као припадник те организације гине. Изузетно интригантно остварење које широј публици приказује непознате детаље, упркос ауторкином скромном и прилично лимитираном познавању локалне ситуације.

* * *

Издавачка кућа Трећи трг из Београда недавно је објавила збирку поезије Горана Живковића Психослајдови, књигу која, према речима Фате Егановић, отеловљује праву меру између уметникове интуиције и његовог заната (оличеног у употреби поетских и методолошких поступака не само поезије, већ и прозе и филма). У Психослајдовима се неће посматрати стварност, него ће се она осећати као антиутопијска, кошмарна, иритантна, апсурдна, црнохуморна, и то из перспективе свог хроничара - мушког субјекта, који је много ближи прозном и филмском јунаку него лирском субјекту. А сам наслов Психослајдови сведочи о мултимедијалној димензији овог дела које је структурисано у пет целина: „Тестаменти града", „Ничији таоци", „Сви ме мртви у Нишу знају", „Избачен с друштвене мреже" и „Шок терапија". Целине су испуњене песмама као покретним сликама што чине филм о духу времена из душе и главе једног миленијалца. Ова књига својом особеном естетиком израза и мултимедијалним приступом сведочи дубоко и тачно о стварности из које потиче, на начин који поезију изнова потврђује као непрекидну свежину света. Колико год визија света у Живковићевим песмама била антиутопијска и трагична, тон читаве збирке је ипак константно ведар и смехован што и јесте замка у коју нам осмех често бива ухваћен и тамо залеђен.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње