Хроника Трећег програма

Прочитаћемо осврт Дејана Петровића на на филм „Варпа: обећана земља”, чији су аутори Бригита Тамужа, Мариана Аулициема и Бруно Ашчукс, као и на оствaрење Рут Бекерман „Валдхајмов валцер”, који су приказани на 11. Белдоксу, а у другом делу емисије емитоваћемо текст Срђана Вучинића „Са силом немерљивом. Читајући песму Ернестине Хоф”, написан поводом недавне смрти песника Борислава Радовића.

Троје аутора Бригита Тамужа, Мариана Аулициема и Бруно Ашчукс у филму Варпа: обећана земља приказују епски и готово библијски пут више од четвртине летонских баптиста - а њих је у то доба, непосредно по завршетку Првог светског рата, било око десет хиљада - који су одлучили да своју срећу потраже дубоко у прашумама Латинске Америке. Прекоокеански пут трајао је месец дана, а у ненасељене џунгле бразилске државе Сао Паоло пристигли ходочасници и мисионари дошли су с намером да формирају летонско село „Варпа" и да тамо слободно живе и исповедају властиту веру.

Тема филма Рут Бекерман Валдхајмов валцер је политички скандал 1986. године, када је током предизборне кампање у Аустрији откривена мрачна прошлост дотадашњег генералног секретара Уједињених нација и претходног министра спољних послова ове земље. По речима Дејана Петровића, ово врхунско дело три деценије после инкриминисаних догађаја евоцира узбудљиве дане када је и сама редитељка била активан учесник демонстрација против избора некадашњег члана Хитлеровог Вермахта, Курта Валдхајма, за председника Аустрије.

* * *

Песник, есејиста и преводилац, Борислав Радовић преминуо је 26. априла у Београду. Тим поводом читамо текст Срђана Вучинића о песми „Ернестине Хоф", парадигматичној како за Радовићев песнички опус тако и за читав његов живот. Наиме, песник је у забелешци „Човек у рату", где се у време НАТО-бомбардовања присећао свог детињства и 6. априла 1941. године, записао: „У затишју између два налета авиона, поворке становника сливале су се према Новом гробљу: живи су потражили уточиште међу мртвима, па смо тако моја мајка и ја доспели на немачку парцелу тога гробља, најбезбедније место, рекоше, које се могло замислити у том тренутку", а на надгробној плочи уз коју су се сакрили писало је име Ернестине Хоф. Архетипска снага Радовићевих стихова извире из незаменљивог и непоновљивог, конкретног личног искуства, те живог и чулног откровења нечега што је за већину тек мутна спознаја и слутња, или пак штура и неупитна етнолошка и антрополошка чињеница. Тек кроз преплитање и међусобно дозивање минулог садашњег, прошлог и трајног садашњег времена, као и кроз сагласје различитих интонација наслућује се сила, невидљива и немерљива, са којом биће песника доспева у својеврсну осмозу. Ова осмоза, чија је јединствена егзистенцијална лозинка садржана у зачудном имену и наслову „Ернестине Хоф" - може бити подстицај за свакога од нас да властито општење са Доњим светом призове и оживи са новим интензитетом и упитаношћу, са неслућеним безданом у себи.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње