Хроника Трећег програма

Прочитаћемо осврт Петра Јончића на филмове Романа Поланског „Према истинитој причи” и Пола Томаса Андерсона „Фантомска нит”, приказане на недавно завршеном 46. ФЕСТ-у, а потом ћемо емитовати осврт Дејана Петровића на филмове Жозеа Падиље „Седам дана у Ентебеу”, Перниле Фишер Кристенсен „Постајући Астрид” и Тимура Бекмамбетова „Профил” које је могла да види публика 68. Берлинала.

Нови филм Романа Поланског Према истинитој причи прилично је нејасна, конфузна и недовољно оригинална прича о менталним процесима који се одигравају у глави једне књижевнице. Јунакиња је представљена као крадљивица туђих живота, што је легитиман и прихватљив процес у писању романа, али ће се кроз филм ипак покренути тема ауторства или питање колико је такав чин моралан.

По речима Петра Јончића, сличним путем је кренуо и Пол Томас Андерсон, али у далеко префињенијој и карактерно домишљатијој причи. У његовом филму Фантомска нит протагониста је угледни модни дизајнер, који је изузетно џангризав и строг према својој младој супрузи, због чега се она одлучује да га „припитоми" трујући га печуркама.

* * *

Седам дана у Ентебеу, бразилског редитеља Жозеа Падиље, заснован је на истинитом догађају који се одиграо средином 1976. године, када је четворо отмичара (двоје палестинских терориста/бораца за слободу и двоје радикалних немачких левичара) отело авион и приземљило се у егзотични град Ентебе у Уганди, где је талачка криза доживела врхунац. Међу квалитетима филма треба поменути одличну глуму холивудске звезде Розмунд Пике, у роли једне од отмичарки, зналачко комбиновање архивских сегмената с режираним деловима, закључно са успешним окончањем ослободилачке акције, те присуство једног од преживелих талаца на берлинској (светској) премијери.

Данска редитељка Пернила Фишер Кристенсен у филму Постајући Астрид као окосницу користи биографију познате шведске књижевнице за децу Астрид Линдгрен. Међутим, филм врло рано скреће у пресентименталну и стереотипну сторију о уметничиној ванбрачној трудноћи, осуди патријархалне и провинцијалне средине, борби младе жене са околином и самом собом и томе слично, тако да из филма не успевамо да сазнамо зашто је Астрид Линдгрен постала управо онакав писац какав је била, оцењује Дејан Петровић.

Филм Профил, руско-казахстанског аутора Тимура Бекмамбетова, инспирисан је истинитим догађајем, као и мотивима књиге Ане Ерел У кожи џихадисте. Амбициозна новинарка Ејми, покушавајући да се инфилтрира у организацију која омогућава женама са Запада да ступе у редове такозване Исламске државе, отвара лажни профил на интернету и долази до главног регрутера. Оно што Профил разликује од могућих сличних остварења јесте сам израз: наиме, читав филм се одиграва на екрану Ејминог рачунара и гледалац прати само њено грозничаво кликтање и типкање, било да комуницира са регрутером, било да се враћа својој свакодневици. Овај филм успешно спаја предмодерно и постмодерно, конзервативне циљеве и савремене авангардне методе, све до фуриозног преокрета када манипулатор схвати да је и сам изманипулисан.

Уредница емисије Тања Мијовић.

Хроника Хроника

Autor:
Трећи програм

Као културно-информативани недељник Трећег програма, ХРОНИКА сваког понедељка доноси осврте и приказе актуелних појава и дешавања у уметности и науци. [ детаљније ]

Коментари

Bravo
Шта је све (не)дозвољено да се једе када имате повишен холестерол
Krusevac
Преминуо новинар Драган Бабић
Omiljeni režiser
Луис Буњуел – редитељ који нам је показао да ово није најбољи од свих могућих светова
Posle toliko vremena..
Репер Диди најбогатији међу славнима, Ђоковић на 68. месту
Zdravlje
Редовно коришћење аспирина узрокује хиљаде смрти годишње